لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۳

سفر صالحی به امارات همزمان با تنش میان ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس


در حالی که به دنبال اعزام نیرو از سوی برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، از جمله امارات، برای مقابله با اعتراض شیعیان در بحرین، روابط میان ایران و همسایگان عربش رو به تیرگی نهاده است، وزیر امور خارجه ایران به امارات سفر کرده و با مقام‌های این کشور از جمله درباره اوضاع بحرین گفت و گو کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در ابوظبی با شیخ محمد بن راشد ‌آل‌مکتوم، نخست وزیر امارات و حاکم دوبی دیدار کرده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در روز یکشنبه همچنین با شیخ عبدالله‌ بن زائد ‌آل‌نهیان، وزیر امور خارجه امارات، که در هفته‌های گذشته به شدت از سیاست ایران در منطقه انتقاد کرده بود، دیدار و گفت و گو کرده است.

سفر علی‌اکبر صالحی به امارات و دیدار با مقام‌های عالی‌رتبه این کشور در حالی صورت گرفته است، که به ویژه به دنبال اعزام نیرو از سوی عربستان سعودی و امارات به بحرین برای مقابله با اعتراض‌های شیعیان این کشور، روابط میان ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس رو به سردی نهاده و دو طرف وارد یک جنگ لفظی تمام عیار شده بودند.

در حالی که مقام‌های ایرانی خواستار خروج نظامیان خارجی از بحرین شده‌اند، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تهران را به مداخله در امور داخلی خود متهم کرده‌اند.

شیخ محمد بن راشد ‌آل‌مکتوم، نخست وزیر امارات، در دیدار خود با وزیر امور خارجه ایران از «برخورد خردمندانه رهبران بحرین با معترضان» تمجید کرده است.

این در حالی است بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، علی‌اکبر صالحی در این دیدار گفته است: «مطالبات مردم بحرین از طریق مسالمت آمیز مطرح شد و باید دولت این کشور نیز پاسخ این مطالبات را از طریق مسالمات می‌داد.»

وی همچنین با اشاره به اعزام نیرو از سوی برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله امارات به بحرین گفته است: «ورود و دخالت نیروهای خارجی به بحرین وضعیت را پیچیده‌تر کرد و تداوم این سیاست و استمرار نظامی‌گری، صرفاً به تشدید بحران در بحرین می‌انجامد.»

علی‌اکبر صالحی «تنها راه برون‌رفت از بحران کنونی در بحرین را تلاش دسته‌جمعی با رویکرد حکیمانه و تلاش گسترده و خروج نیروهای خارجی و پاسخ مناسب به مطالبات مشروع مردم بحرین با حفظ استقلال و حاکمیت این کشور» دانسته است.

علی‌اکبر صالحی در دیدار خود با وزیر امور خارجه امارات نیز اظهار امیدواری کرده است، مشکل بحرین در چارچوب «سیاست‌های حکیمانه و داهیانه با رویکرد تامین مطالبات مشروع مردم و خروج نیروهای خارجی» حل شود.

وزیر امور خارجه ایران پیشتر نیز با سفر به قطر و عمان با مقام‌های این کشورهای درباره رویدادهای منطقه و از جمله اوضاع در بحرین گفت و گو کرده بود.
XS
SM
MD
LG