لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

دادگاه سه‌ آمریکایی بازداشت شده در ایران «یکشنبه» برگزار می‌شود


با گذشت حدود ۱۸ ماه از زمان بازداشت سه شهروند آمریکایی در مناطق مرزی عراق با ایران،‌ قرار است، دادگاه رسیدگی کننده به اتهام‌های این سه نفر روز یکشنبه برگزار شود و احضاریه‌ای نیز برای سارا شورد، که به قید وثیقه آزاد شده و به آمریکا رفته، ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مسعود شفیعی، وکیل مدافع سه آمریکایی بازداشت شده در ایران روز شنبه اعلام کرده است، جلسه دادگاه رسیدگی کننده به اتهام‌ها موکلان وی روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

جاش فتال، سارا شورد و شین باوئر، سه جوان آمریکایی در روز نهم مرداد ماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی و درحالی که در مناطقه مرزی عراق و ایران سرگرم کوهنوردی بودند، از سوی مرزبانان ایرانی بازداشت شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی که مدت‌ها درباره بازداشت این شهروند آمریکایی سکوت کرده بودند، سرانجام آنها را علاوه بر «ورود غیرقانونی» به خاک ایران به «جاسوسی» نیز متهم کردند.

این درحالی است که مقام‌های آمریکایی و اعضای خانواده این سه تن با رد این اتهام‌ها، بارها گفته‌اند که آنها اشتباهی وارد خاک ایران شده بودند.

سارا شورد، یکی از سه آمریکایی بازداشت شده در ایران در روز ۲۳ شهریور ماه سال جاری خورشیدی، با قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، آزاد شده و به آمریکا بازگشت، اما دو دوست دیگر وی همچنان در زندان به سر می‌برند و مقام‌های ایرانی به درخواست‌های متعدد دولت آمریکا و نیز شخصیت‌های جهانی برای آزادی آنها ترتیب اثر نداده‌اند.

محاکمه این سه آمریکایی پیشتر قرار بود، در روز ۱۵ آبان ماه سال جاری برگزار شود، اما اندکی پیش از موعد برگزاری دادگاه، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای،‌ دادستان کل کشور، اعلام کرده بود، تاریخ برگزاری دادگاه به دلیل صادر نشدن احضاریه برای سارا شورد به زمان دیگری موکول شده است.

مسعود شفیعی، وکیل این سه شهروند آمریکایی در اوایل آذر ماه نیز اعلام کرده بود،‌ زمان برگزاری دادگاه موکلانش رسماً به وی ابلاغ شده و قرار است، این دادگاه در روز ۱۷ بهمن برگزار شود.

در آستانه برگزاری این دادگاه، آقای شفیعی اعلام کرده است، احضاریه‌ای برای سارا شورد نیز از طریق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ارسال شده است.

پیشتر مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند، در صورت حاضر نشدن سارا شورد در دادگاه وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی وی را ضبط خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG