لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

نوام چامسکی: حکومت ایران دو شهروند آمریکایی را آزاد کند


نوام چامسکی
نوام چامسکی
نوام چامسکی، زبان شناس آمریکایی و استاد دانشگاه در یک پیام ویدیویی از دولت ایران درخواست کرده جاش فتال و شین باوئر را مانند سارا شورد از زندان آزاد کند.



جاش فتال، سارا شورد و شین باوئر، نهم مردادماه سال ۸۸، در منطقه مرزی ایران و عراق، به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران، بازداشت شدند و بعدها از سوی مقامات قضایی ایران علاوه بر «عبور غیرقانونی» به «جاسوسی» نیز متهم شدند.

ایران تاکنون در سال‌های اخیر شماری از شهروندانی را که تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی دارند به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است و علاوه بر این بیش از ۱۷ ماه است که جاش فتال و شین باوئر، دو شهروند آمریکایی، به اتهام جاسوسی و ورود غیرقانونی به خاک ایران در بازداشت به سر می‌برند.

سارا شورد، در شهریور امسال با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیونی آزاد شد و به کشور خود بازگشت اما به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی دادگاه این سه آمریکایی قرار است در بهمن ماه سال جاری برگزار شود که در این صورت خانم شورد ناچار خواهد بود که به ایران برگردد.

این سه شهروند پیش از این نیز اعلام کرده بودند که هنگام کوهپیمایی در مرز عراق، از گذرگاهی بدون نشان و علامت، ندانسته به خاک ایران پا گذاشته بودند.

نوام چامسکی در پیام ویدیویی خود گفت: «دولت ایران باید همان طور که رفتار بشردوستانه ای با سارا شورد داشت، با شان باوئر و جاش فتال رفتار کرده و آن ها را آزاد کند.»

وی افزود: «اگر دولت ایران تصمیم دارد این دو شهروند آمریکایی را به دادگاه بکشاند، من حاضرم در این دادگاه حاضر شده و شهادت دهم که این دوتن انسان های خوب و مثبتی هستند که در اهداف مهمی حضور داشته و تلاش کرده اند.»

نوام چامسکی گفت: «این دو در ایران در زندان طولانی و بدون اقدامات حقوقی لازم و منصفانه بوده اند و بار دیگر از دولت ایران می خواهم قدم های موثر را بردارد و این را بدون هیچ گونه هدر دادن وقت، آزاد کند.

دادگاه این سه شهروند آمریکایی قرار بود در آبان امسال برگزار شود اما به گفته مسعود شفیعی، وکیل این سه شهروند آمریکایی، به دلیل حاضر نبودن سارا شورد در ایران، برگزاری آن به تعویق افتاد.

همچنین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای،‌ دادستان کل کشور، نیز در این باره گفته بود، علت به تعویق افتادن زمان برگزاری این دادگاه صادر نشدن احضاریه برای سارا شورد بوده است.
XS
SM
MD
LG