لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

«پیش‌نویس قطعنامه ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی این هفته ارایه می‌شود»


شلیک یکی از مخالفان حکومت معمر قذافی به هواپیمای مهاجم ارتش لیبی
شلیک یکی از مخالفان حکومت معمر قذافی به هواپیمای مهاجم ارتش لیبی
بر اساس اعلام منابع دیپلماتیک، بریتانیا و فرانسه سرگرم تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای ارائه به شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی هستند و انتظار می‌رود این قطعنامه در این هفته در شورای امنیت مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک دیپلمات غربی مستقر در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفته است، بریتانیا و فرانسه در هفته جاری پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه خواهند کرد.

این دیپلمات که نمی‌خواست نامش فاش شود، در این باره اظهار داشته است: «فرانسه و بریتانیا در حال حاضر سرگرم تهیه متن این قطعنامه هستند. و پیش‌نویس این قطعنامه به زودی در اختیار ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار می‌گیرد.»

وی همچنین با بیان این که این موضوع فوریت دارد، تاکید کرده است: «در هفته جاری شاهد تحولی در مورد لیبی خواهیم بود.»

این دیپلمات غربی با اشاره به انتشار گزارش‌هایی درباره حملات هوایی نیروهای وفادار به معمور قذافی، رهبر لیبی به شهرهای تحت کنترل مخالفان گفته است: «شما نمی‌توانید، شاهد کشتار جمعی مردم باشید و هیچ کاری نکنید.»

گفتنی است، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در روز شنبه اعلام کرده بود، کشورش به همراه بریتانیا برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی تلاش می‌کند.

بریتانیا نیز پیشتر حمایت خود را از ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای جلوگیری از حملات هوایی نیروهای وفادار به رهبر لیبی به مردم این کشور اعلام کرده بود.

سه سناتور با نفوذ آمریکایی شامل جان کری، از حزب دمکرات و جان مک‌کین و میچ مک‌کانل از حزب جمهوری‌خواه این کشور نیز روز یکشنبه خواستار تلاش ایالات متحده آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی شده بودند.

سناتور جان کری همچنین پیشنهاد کرده است، به منظور جلوگیری از حملات هوایی نیروهای تحت امر معمر قذافی به شهرهای تحت کنترل مخالفان، باندهای پایگاه‌های هوایی لیبی بمباران و تخریب شوند.

هر چند دولت آمریکا پیشتر اعلام کرده بود، تمام گزینه‌ها از جمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع را در برخورد با معمر قذافی مد نظر دارد، اما واشنگتن تاکید کرده است، نجام این گونه اقدام‌ها را با هماهنگی با هم‌پیمانان کلیدی خود در ناتو انجام خواهد داد.

هر چند کشورهای فرانسه وبریتانیا به طور جدی از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی حمایت می‌کنند، اما آلمان در این مورد برخوردی بسیار محتاطانه داشته است.

پیش نیز رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا با هشدار نسبت به پیامدهای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، این اقدام را به منزله وارد شدن به جنگ با لیبی دانسته بود.

از سوی دیگر هر چند شورای امنیت سازمان ملل متحد به تازگی تحریم‌هایی علیه حکومت معمر قذافی تصویب کرده است، اما انتظار می‌رود، هر گونه پیشنهادی که در راستای اقدام نظامی علیه حکومت لیبی باشد، با مخالفت چین، روسیه و برخی دیگر از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روبرو شود.

قرار است در نشست روز پنج‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد، گزارشی از تحولات در لیبی در اختیار اعضای این شورا قرار گیرد.
XS
SM
MD
LG