لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

ادامه جنگ شدید میان مخالفان و نیروهای وفادار به معمر قذافی در لیبی


مخالفان حکومت معمر قذافی در شهر بن‌جواد با استفاده از توپ ضدهوایی به سوی هواپیماها و هلیکوپترهای ارتش لیبی شلیک می‌کنند.
مخالفان حکومت معمر قذافی در شهر بن‌جواد با استفاده از توپ ضدهوایی به سوی هواپیماها و هلیکوپترهای ارتش لیبی شلیک می‌کنند.
با ادامه نبردهای شدید میان مخالفان حکومت معمر قذافی، رهبر لیبی و نیروهای وفادار به وی و در حالی که گزارش‌های ضد و نقیضی درباره موفقیت‌های نظامی دو طرف منتشر می‌شود، نگرانی‌ها از آغاز یک جنگ داخلی طولانی در این کشور بالا گرفته است.

نیروهای وفادار به معمر قذافی، رهبر لیبی، روز یکشنبه با استفاده از تانک، توپخانه، هواپیما و هلی‌کوپترهای جنگی به شهرهای تحت کنترل مخالفان دولت در این کشور حمله کردند.

این نبردها در شهرهای زاویه واقع در غرب لیبی و نیز شهرهای مصراته، رأس‌لانوف و بن‌جواد در شرق این کشور روی داده و در جریان آن دست‌کم ۲۰ نفر جان خود را از دست داده و شمار زیادی نیز زخمی شده‌اند.

در حالی که مقام‌های دولتی لیبی از موفقیت‌ نیروهای دولتی در بازپس‌گیری برخی از مناطق این کشور از مخالفان معمر قذافی خبر داده‌اند، مخالفان می‌گویند، همچنان کنترل چند شهر مهم این کشور از جمله بننغازی و بندر نفتی رأس‌لانوف را در اختیار دارند.

همچنین برخی گزارش‌های حاکی از آن است که مخالفان حکومت معمر قذافی روز یکشنبه موفق شده‌اند، نیروهای دولتی را از شهر مصراته عقب برانند، در حالی که گزارش‌های دیگر از باز پس گیری شهر بن‌جواد توسط نیروهای وفادار به معمر قذافی حکایت دارد.

سازمان ملل از حکومت قذافی خواسته است تا به آژانس های امدادی اين سازمان اجازه دهد بی درنگ به مجروحان شهر مصراته دسترسی داشته باشند.

نيروهای دولتی، شهر مصراته در غرب ليبی را که در تصرف شورشيان است، روز يکشنبه با تانک ها و حملات هوايی گلوله باران کردند.

به گفته مخالفان حکومت معمر قذافی، روز یکشنبه نیروهای دولتی یک بار دیگر تلاش کردند، شهر ۲۰۰ هزار نفری زاویه در ۵۰ کیلومتری غرب طرابلس را از نیروهای مردمی بازپس بگیرند که با مقاومت مخالفان روبرو شدند.

در روز جمعه نیز درگیری‌های شدیدی در این شهر میان نیروهای دولتی و مخالفان روی داده بود که تلفات سنگینی بر جای گذارد.

روز یکشنبه همچنین صدای تیراندازی شدیدی در پایتخت لیبی به گوش می‌رسید؛ در حالی که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این صدا ناشی از درگیری میان نیروهای وفادار به قذافی با مخالفان در اطراف پایتخت بوده است، منابع دولتی لیبی گفته‌اند، مردم طرابلس به خاطر خوشحالی از بازپس‌گیری چند شهر از دست مخالفان تیراندازی هوایی می‌کردند.

همچنین یکی از سخنگویان دولت لیبی گفته است، ارتش این کشور خود را برای حمله به شهر بنغازی که دومین شهر بزرگ لیبی به شمار می‌آید، آماده می‌کند.

با این حال این شهر که نقطه آغاز اعتراض‌ها به حکومت معمر قذافی محسوب می‌شود، همچنان در دست مخالفان است و شورای ملی لیبی که خود را تنها نماینده قانونی لیبی در جهان معرفی کرده،‌ در این شهر مستقر شده است.

در حال حاضر بخش عمده‌ای از مناطق شرقی لیبی و نیز بخش‌هایی از مناطق غربی این کشور در نزدیکی طرابلس، پایتخت لیبی، در کنترل نیروهای مردمی و مخالفان قرار دارد.

از سوی دیگر معمر قذافی، رهبر انقلاب لیبی، در گفت و گویی با یک روزنامه فرانسوی، با بیان این که وی سرگرم مبارزه با بنیادگرایان است، از این که کشورهای غربی از وی حمایت نمی‌کنند، ابراز شگفتی کرده است.

همچنین در حالی که اتحادیه اروپا روز یکشنبه یک هیات حقیقت‌یاب را به منظور ارزیابی اوضاع در لیبی، راهی این کشور کرده است، مخالفان حکومت معمر قذافی در بنغازی حاضر نشدند با یک دیپلمات بریتانیایی گفت و گو کنند،‌ که به همراه شش سرباز ویژه انگلیسی برای «برقراری تماس با مخالفان» به بنغازی رفته بود.

مخالفان حکومت لیبی این افراد را که با استفاده از هلی‌کوپتر وارد لیبی شده بودند، بازداشت کرده و به بریتانیا بازگرداندند.
XS
SM
MD
LG