لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

«عامل حملات نروژ احتمالاً به اتهام جنایت علیه بشریت تحت پیگرد قرار می‌گیرد»


در حالی که دادستانی نروژ‌ اعلام کرده است، متهم کشتار روز جمعه در این کشور ممکن است به جرم «جنایت علیه بشریت» تحت پیگرد قرار گیرد، وزرای کشور اعضای اتحادیه اروپا در نظر دارند، خطرهای ناشی از راستگرایی افراطی و خارجی‌ستیزی در اروپا را بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از سخنگویان سسیلا مالمستروم، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه اعلام کرد، وزرای کشور اعضای اتحادیه اروپا در نشست بعدی خود که قرار است، اواخر ماه سپتامبر برگزار شود، به موضوع بنیادگرایی، راست‌گرایی افراطی و خارجی‌ستیزی در اروپا خواهند پرداخت.

وی با اشاره به حملات روز جمعه در نروژ اظهار داشته است: «در حال حاضر ما در نظر داریم از مقام‌های نروژی نیز برای بررسی پیامدهای این حملات دعوت به عمل آوریم.» نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست.

روز جمعه یک جوان ۳۲ ساله نروژی به نام آندرس برينگ‌بريويک که گفته می‌شود تمایلات راستگرایانه مسیحی دارد، با انجام دو حمله به مقر حزب حاکم کارگر و نیز اردوی جوانان هوادار این حزب دست کم ۷۶ نفر را کشته و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد.

وی در نخستین بازجویی‌های خود، نفرت از مسلمانان و چپ‌ها را به عنوان انگیزه انجام این حملات اعلام کرده است.

در همین حال وکیل وی نیز اعلام کرده است، برينگ‌بريويک به داشتن ارتباط با همفکران خود در خارج از نروژ نیز اعتراف کرده است.

به گفته آقای گیر لیپستد، موکل وی همچنین از وجود دو «سلول» دیگر راستگرایان افراطی در نروژ و «سلول‌های» دیگر در خارج از این کشور خبر داده است.

در همین حال دادستانی نروژ سرگرم بررسی این موضوع است که آندرس برينگ‌بريويک را به اتهام جنایت علیه بشریت تحت پیگرد قرار دهد تا از این طریق بتواند وی را به حبس طولانی‌تری محکوم کند.

از سوی دیگر پلیس اروپایی، یوروپل، نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد، قصد دارد موضوع راست‌گرایی افراطی در اروپا را در دستور کار خود قرار داده و «تصویری دقیق» از این پدیده در اروپا ارایه کند.

یکی از سخنگویان یوروپل در لاهه گفته است، در بررسی‌های پلیس اروپایی به ویژه گروه‌های راست‌گرای افراطی در شمال اروپا مورد توجه قرار می‌گیرند.
XS
SM
MD
LG