لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

استقبال آمریکا از تصمیم رئیس جمهور یمن برای شرکت نکردن در انتخابات


فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور حارجه ایالات متحده آمریکا
فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور حارجه ایالات متحده آمریکا
ایالات متحده آمریکا از تصمیم علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، برای شرکت نکردن در انتخابات آینده ریاست جمهوری در این کشور استقبال کرده و خواستار اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در کشورهای منطقه شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور حارجه ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه تصمیم علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن را برای تمدید نکردن دوره ریاست جمهوری خود اقدامی مثبت ارزیابی کرده است.

علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، که به ویژه به دنبال تحولات مصر و تونس از سوی مخالفان داخلی خود تحت فشار قرار گرفته تا از مقام خود کناره‌گیری کند، روز چهارشنبه اعلام کرد، پس از پایان دوران کنونی ریاست جمهوری‌اش،‌که در سال ۲۰۱۳ به پایان می‌رسد، دیگر در انتخابات نامزد نخواهد شد.

رئیس جمهور یمن همچنین اعلام کرده است، تلاش‌ها برای تغییر قانون اساسی این کشور را به منظور انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور مادام‌العمر متوقف خواهد کرد.

فعالان جامعه مدنی و رهبران مخالفان دولت یمن روز پنج شنبه را در این کشور «روز خشم»‌ اعلام کرده و از برگزاری تظاهرات ضد حکومتی در این روز خبر داده‌اند.

روز پنج‌شنبه گذشته نیز ده‌ها هزار نفر از مردم یمن با شرکت در تظاهراتی در خیابان‌های صنعا، پایتخت این کشور خواستار کناره‌گیری علی‌عبدالله صالح شده بودند.

علی عبدالله ‌صالح، رئیس جمهور یمن، از سی و یک سال پیش بر این کشور حکومت می‌کند و یکی از متحدان ایالات متحده آمریکا در مبارزه با تروریسم به شمار می‌آید.

یمن در سال‌های گذشته به یکی از پایگاه‌های سازمان تروریستی القاعده تبدیل شده و به دلیل فقر بخش عمده‌ای از مردم این کشور، این نگرانی وجود دارد که در صورت بروز هرج و مرج در این کشور اسلام‌گرایان بتوانند، نفوذ خود را دریمن گسترش دهند.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده،‌ در واکنش سخنان تازه رئیس جمهور یمن گفته است: «ما از هرگونه تصمیم رئیس جمهور یمن برای شتاب بخشیدن به توسعه سیاسی در این کشور از راه‌های مسالمت‌آمیز و دمکراتیک استقبال می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین با اشاره به تحولات مصر افزوده است: «این‌ اظهارات همان‌گونه که در مصر هم شاهد بوده‌ایم، اقدام‌های مثبتی هستند.»

آقای کراولی تاکید کرده است: «آنچه که اهمیت دارد، این است که حکومت‌های منطقه به وعده‌های خود عمل کرده و به انجام اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روی آورند.»

گفتنی است، روز سه‌شنبه و به دنبال تظاهرات میلیونی مردم مصر علیه حکومت مصر، حسنی مبارک، رئیس جمهور این کشور اعلام کرده بود، قصد ندارد در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری نامزد شود.

با این حال مخالفان رئیس جمهور مصر همچنان به اعتراض‌های خیابانی خود ادامه دادند،‌ که این اعتراض‌ها در روز چهارشنبه و به دنبال حمله حامیان دولت به تظاهرکنندگان به خشونت کشیده شد.
XS
SM
MD
LG