لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

آمار کمیته امداد امام از تعداد کودکان یتیم در ایران: ۲۵۰ هزار نفر


معاون مشارکت‌های مردمی «کمیته امداد امام خمینی» از وجود ۲۵۰ هزار کودک یتیم زیر ۱۸ سال در ایران که تحت پوشش این کمیته قرار دارند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید ستاری روز دوشنبه، ششم مرداد، با ذکر این آمار افزود که «برای این ایتام ۸۵۰ هزار حامی وجود دارد که هر ماه به حساب آنها مبلغی به عنوان کمک واریز می‌کنند.»

کارشناسان امور خانواده پیش از این نسبت به موانعی که قوانین موجود، بر سر پذیرش فرزندخواندگی در ایران به‌وجود آورده تذکر داده‌اند.

ازجمله فاطمه قاسم‌زاده، فعال حقوق کودک، روز شانزدهم تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «برخی مشکلات که در قانون قبلی برای فرزندخواندگی وجود داشت در قانون جدید رفع نشده است برای نمونه هرگاه والدین خونی فرزند و یا ولی قهری او مشخص شوند؛ می‌توانند کودک را از سرپرستان جدیدش پس بگیرند که این مسئله به کودکان آسیب‌های زیادی وارد می‌کند.»

این روان‌شناس کودک ادامه داد: از آنجایی که در قوانین اسلامی فرزندخوانده از والدین خود ارث نمی‌برد سازمان بهزیستی آیین‌نامه‌ای را تدوین کرده که سرپرستان موظفند یک سوم اموال خود را به نام فرزندخوانده کنند و با وجود آنکه ولی قهری و یا پدر و مادر کودک می‌توانند دوباره او را پس بگیرند این واگذاری اموال به فرزندخوانده برای کسانی که می‌خواهند کودکی را به فرزندی بگیرند امر دشواری محسوب می‌شود.

قوانین مربوط به فرزندخواندگی و مصوبه جنجالی مجلس که بر مبنای آن ازدواج سرپرست با فرزندخوانده با حکم دادگاه ممکن می‌شود سال گذشته مورد اختلاف دولت و مجلس ایران بود.

شورای نگهبان جمهوری اسلامی ۱۰ مهر ماه سال ۱۳۹۲ این مصوبه را تایید کرد. این در حالی است که شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اجرای این مصوبه را دارای «تبعات ویرانگر» توصیف کرده بود.

طرح حمایت از کودکان بی‌سرپرست

براساس اطلاعاتی که در سایت کمیته امداد منتشر شده، طرح حمایت از کودکان بی‌سرپرست با عنوان «طرح اکرام ایتام»از نیمه دوم سال ۱۳۷۸ شروع شده‌است.

براساس این طرح افرادی که علاقه‌مند به حمایت از کودکان بی سرپرست باشند ماهیانه حداقل ۲۰ هزار تومان به حساب بانکی که برای حمایت از این کودکان در نظر گرفته شده واریز می‌کنند.

در سال ۱۳۸۹ تعداد کودکان تحت پوشش این طرح ۲۵۳ هزار نفر بوده‌است.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، همچنین از جذب ۱۵۰ هزار حامی برای کودکان بی سرپرست در ماه رمضان خبر داد.

سعید ستاری به خبرگزاری مهر گفت: «پیش از این ۷۵۰ هزار حامی سرپرستی ایتام را برعهده داشتند که با جذب حامیان جدید در ماه مبارک رمضان تعداد آنها به ۸۵۰ هزار نفر می‌رسد.»

براساس اطلاعات سایت کمیته امداد تعداد حامیان کودکان بی سرپرست در سال ۱۳۸۹ بیش از ۵۰۴ هزار نفر بوده که بیش از ۴۹۷ هزار نفر از این حامیان اشخاص حقیقی و بیش از ۶ هزار نفر اشخاص حقوقی بوده‌اند.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد تصریح کرد: «به طور متوسط هر یتیم سه حامی دارد و براساس برنامه پنجم توسعه تا پایان برنامه تعداد آنها به یک میلیون نفر باید برسد که این اتفاق نیز زودتر از موعد رخ خواهد داد.»

تعدادی از کودکان بی سرپرست نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند. حمیدرضا الوند، مدیرکل کودک و نوجوان سازمان بهزیستی، ۲۹ تیر ماه گفته بود که در حال حاضر حدود ۲۳ هزار کودک فاقد سرپرست صلاحیت موثر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

وی گفته بود که ۸۷ درصد کودکان تحت پوشش این سازمان «بدسرپرست» هستند.

به گفته آقای الوند ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از این کودکان در خانواده‌های واجد شرایط ساماندهی شده‌اند و حدود ۹ هزار و ۵۰۰ تن از این کودکان نیز در ۵۹۰ خانه بهزیستی خدمات می‌گیرند.

مدیرکل کودک و نوجوان سازمان بهزیستی همچنین از تلاش برای تسهیل شرایط فرزندخواندگی خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG