لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

«۸۷ درصد» کودکان تحت پوشش بهزیستی، «بدسرپرست» هستند


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

یک مقام مسئول در سازمان بهزیستی ایران می‌گوید که ۸۷ درصد کودکان تحت پوشش این سازمان نه بی‌سرپرست که «بد سرپرست» هستند.

حمیدرضا الوند، مدیرکل کودک و نوجوان سازمان بهزیستی روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با اعلام اینکه برای هر کودک واجد شرایط فرزندخواندگی ۷ زوج متقاضی وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۸۷ درصد کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی بد سرپرست هستند.

مدتی پیش، ليلی ارشد مددکار اجتماعی و عضو انجمن حقوق کودکان در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گفته بود که دست پليس به کودکان بدسرپرست نمی‌رسد، چون قانون اجازه نمی‌دهد.

براساس قوانين فعلی جمهوری اسلامی ايران پدر قيم فرزند محسوب می‌شود و می‌تواند فرزند را در مواردی به قصد ارشاد تنبيه کند. برای همین از نظر قانونی محدودیت‌هایی وجود دارد.

به گفته آقای الوند در حال حاضر حدود ۲۳ هزار کودک فاقد سرپرست صلاحیت موثر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

آنچنان که مدیرکل کودک و نوجوان سازمان بهزیستی گقته ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از این کودکان در خانواده‌های واجد شرایط ساماندهی شده‌اند و حدود ۹ هزار و ۵۰۰ تن از این کودکان نیز در ۵۹۰ خانه بهزیستی خدمات می‌گیرند.

آنطور که آمار سازمان بهزیستی ایران می‌گوید سالانه حدود ۲ درصد کودکان تحت پوشش این سازمان از چرخه حمایت این سازما خارج و تشکیل زندگی مستقل می‌دهند.

مدیرکل کودک و نوجوان سازمان بهزیستی در این باره می‌گوید: بیش از ۶۰ درصد این فرزندان در درون خانواده‌های جایگزین و ۴۰ درصد نیز در خانه‌های کودک و نوجوان بهزیستی زندگی می‌کنند.

مدیر کل کودک و نوجوان سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه ۸۵ درصد خانه‌های کودک و نوجوان از سوی بخش غیردولتی و به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند، گفت: در تمام این خانه‌ها تیم تخصصی وجود دارد، به طوریکه به ازای هر ۸ تا ۱۰ کودک یک مربی تربیتی مسوولیت بچه‌ها را برعهده دارد.

بر اساس آمار سازمان بهزیستی ایران سالانه حدود یک هزار تا هزار و ۲۰۰ تن از کودکان که فاقد جد پدری هستند و هویت خانوادگی‌شان مشخص نیست به سرپرستی دائم سپرده می‌شوند که حدود ۱۳ درصد کودکان تحت پوشش سازمان را در برمی‌گیرد.

XS
SM
MD
LG