لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

سفر نخست‌وزیر عراق به تهران برای گفت‌وگو در مورد داعش


حیدر العبادی، نخست وزیر عراق
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، که کشورش با یاری آمریکا و نیروهای ائتلاف در جریان مبارزه با نیروهای گروه «حکومت اسلامی» قرار دارد، اعلام کرده‌است، برای گفت‌وگو با سران جمهوری اسلامی ایران در خصوص این مبارزه، دوشنبه بیست و هشتم مهر به تهران می‌رود.

به گزارش دفتر نخست‌وزیری عراق، العبادی در اقامت یک‌روزه خود در تهران، راه‌های هماهنگ کردن تلاش‌های جهانی در مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» («داعش» پیشین) را بررسی می‌کند.

العبادی در خصوص تقویت همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های انرژی، خانه‌سازی و امور زیربنایی با مقامات ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

نخست‌وزیر عراق دو روز پس از معرفی وزیران پست‌های مهم امنیتی و دفاعی، و از جمله گرفتن رأی اعتماد برای وزیر دفاع سنی عراق، به ایران می‌رود.

این نخستین سفر آقای العبادی به ایران پس از احراز مقام نخست‌وزیری است اما زمانی که العبادی مکلف به تشکیل دولت جدید بغداد شده بود، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفری به عراق، با او دیدار کرد.

به گزارش رسانه‌های عراق، ارزیابی می‌شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز روز دوشنبه با آقای العبادی دیدار کند.

نظر به همسایگی ایران با عراق و نفوذ گسترده جمهوری اسلامی ایران در این کشور همسایه غربی خود، سفر آقای العبادی به تهران برای ایجاد هماهنگی در مبارزه با پیکارجویان افراط‌گرای اسلامی، حائز اهمیت بسیار تلقی می‌شود.

ایران که حامی بارز جواد نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق بود، در همین حال بلافاصله نیز حمایت خود را از دولت جدید عراق و آقای العبادی اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ایران همچنین تایید می‌کند که در مبارزه ارتش عراق علیه نیروهای «حکومت اسلامی» که بخش‌هایی وسیع از عراق را هنوز در تسلط خود دارند، نقش «مستشاری» ایفاء می‌کند.

پیشمرگ‌های کرد عراقی نیز از ایران به خاطر کمک‌رسانی تسلیحاتی در مبارزه آنها با پیکارجویان «حکومت اسلامی» در بخش‌های شمال و شمال غرب عراق قدردانی کرده‌اند.

کردهای عراقی از نقش ایران در بیرون راندن نیروهای «حکومت اسلامی» از شهر آمرلی، که اهالی آن شیعه و ترکمن‌تبارند، در نبردهای دو ماه پیش ابراز خرسندی کرده بودند.

در این میان، به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات کرد عراقی به تازگی می‌گویند که ایران بر شمار نیروهای مستقر خود در نزدیکی مرز خانقین عراق افزوده‌است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، شواهدی نیز این گزارش‌ها را تایید می‌کند که ایران در مبارزه نیروهای عراقی با پیکارجویان «حکومت اسلامی»، جنگنده‌های سوخوی ۲۵ در اختیار ارتش عراق گذاشته‌است.

با وجود یاری‌های نظامی ایران به ارتش‌های عراق و سوریه در مبارزه با «داعش»، سران جمهوری اسلامی ایران ائتلاف نظامی تشکیل شده به رهبری آمریکا علیه این پیکارجویان افراط‌گرای اسلامی را «نمایش آمریکا» نامیده و مدعی شده‌اند که سربرآوردن «داعش» کار آمریکا بوده‌است.

آیت الله خامنه‌ای هفته گذشته گفت «داعش را انگلیس خبیث برای مقابله با ایران برپا کرد».

XS
SM
MD
LG