لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

صدور قرار مجرمیت برای دو متهم پرونده آزار معلولان استان البرز


یکی از مراکز نگهداری مددجویان در ایران
یکی از مراکز نگهداری مددجویان در ایران

با وجود اینکه شعبه دو دادسرای عمومی و انقلاب پردیس دربارهٔ شکایت والدین سه نفر از معلولان از مرکز نگهداری معلولان آفرینش قرار منع تعقیب صادر کرده بود، دفتر سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که دو متهم این پرونده «در بازداشت هستند و قرار مجرمیت علیه آنها از سوی دادستان صادر شده‌است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود رضویان، رئیس دفتر و مشاور غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز چهارشنبه، ۲۹ مهر، گفت که این متهمان «باید در مورد دو اتهام بدرفتاری و عدم رعایت قوانین پاسخگو باشند» اما اتهام «غل و زنجیر» کردن معلولان اثبات نشده‌است.

خبرگزاری مهر، ۱۶ شهریور، در گزارشی خبر داده بود که یک مرکز نگهداری «معلولان ذهنی» در شهرستان فردیس کرج چند ماه قبل به دلیل «اثبات شکنجه و اذیت و آزارِ» معلولان و همچنین گزارش بازرسان دربارهٔ مواردی چون «ضرب و شتم»، «سگ‌درمانی» و «زنجیردرمانی» تعطیل شده‌است.

درهمین حال غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه ایران، نیز روز ۲۹ شهریور، با اعلام بازداشت دو نفر که به گفته او در این پرونده «تخلفاتی داشته‌اند»، گفته بود که چند نفر دیگر هم تحت تعقیب هستند.

با این حال براساس تصویر حکمی که روز یکشنبه، ۲۶ مهر، در وب‌سایت سازمان بهزیستی منتشر شده، شعبه دو دادسرای عمومی و انقلاب پردیس دربارهٔ شکایت والدین سه نفر از معلولان از این مرکز قرار منع تعقیب صادر کرده‌است.

این دادسرا همچنین فیلم موجود در پرونده مبنی بر زنجیر کردن معلولان در این مرکز را «غیرواقعی»، «صحنه‌سازی»، «عاری از حقیقت» و «ساختگی» دانسته‌است.

در همین حال احمد فاضلیان، رئیس کل دادگستری استان البرز، روز چهارشنبه گفت که دربارهٔ بخشی از این پرونده «قرار مجرمیت و کیفرخواست» صادر شده و به دادگاه فرستاده شده‌است و در بخش دیگر پرونده نیز قرار منع تعقیب صادر شده‌است.

به گفته آقای فاضلیان، در تحقیقات قضایی دربارهٔ آزار و اذیت و شکنجه و استفاده از زنجیر برای نگهداری از معلولان «دلایل کافی وجود نداشت.»

وی خبر داد که در بخش دیگری از پرونده دربارهٔ «صدمه غیرعمدی» به معلولان «به دلیل سهل‌انگاری مسئولان» این مرکز «قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شده‌است.»

به گفته آقای فاضلیان، کمیسیون عالی سازمان بهزیستی کشور به دلیل «عدم دلایل کافی در شکنجه و آزار و اذیت معلولان» رأی به بازگشایی دوباره این مرکز داده‌است.

درهمین حال رامین رضایی، مدیر کل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی، در مصاحبه‌ای با شماره روز چهارشنبه روزنامه اعتماد گفت که در این مرکز «تعمدی بر آزار مددجویان نبوده اما سهل‌انگاری» اتفاق افتاده‌است.

این در حالی است که رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب استان البرز، ۲۳ شهریور «ضرب و جرح ۲۰ معلول» و نگهداری معلولان با «استفاده از طناب و زنجیر» را در این مرکز تأیید کرده بود.

آقای شاکرمی افزوده بود که این مرکز برای اینکه «پول کمتری هزینه کند» به جای استخدام پرستار، «از طناب و زنجیر» و آشپز خود، برای نگهداری معلولان استفاده کرده‌است.

با این حال مدیر کل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: «تعداد مراقب، استاندارد بین‌المللی دارد. وضعیت نگهداری مددجوی ذهنی در منزل با مراکز فرق دارد. ما نمی‌توانیم به ازای هر مددجو یک مراقب داشته باشیم.»

وی تأکید کرد که براساس این استانداردها برای هر ۸ تا ۱۲ معلول یک مراقب وجود دارد که «بسته به میزان شدت معلولیت مددجویان متفاوت است.»

انتشار گزارش‌ها دربارهٔ مرکز نگهداری «معلولان ذهنی» آفرینش بازتاب‌های فراوانی داشت و حسین نحوی‌نژاد، معاون بهزیستی، روز ۲۶ شهریور، گفته بود که همه مراکز نگهداری معلولان «بهشت» نیستند و «روزانه تخلفات زیادی» در این مراکز انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG