لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

عراقچی: مذاکرات ایران و ۱+۵ بیستم آبان در مسقط برگزار می‌شود


عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران
عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، در خصوص زمان و مکان نهمین دور مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۱+۵ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی روز یک‌شنبه ۱۱ آبان گفت که این مذاکرات به سرپرستی محمد جواد ظریف و کاترین اشتون ۲۰ آبان در مسقط، پایتخت عمان و پس از مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

اتحادیه اروپا جمعه شب اعلام کرده بود که وزیران خارجه ایران و آمریکا روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان در عمان دیدار می‌کنند و سپس دیدار جامع ایران و کشورهای گروه ۱+۵ روز ۲۷ آبان در وین برگزار شود.

عباس عراقچی روز یک‌شنبه خبر داد که مذاکرات محمد جواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده (هیجدهم و نوزدهم آبان، ۹ و ۱۰ نوامبر) در مسقط پایتخت عمان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای عراقچی گفت: «در نشست سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون طرفین درباره موضوعات غنی‌سازی و تحریم‌ها با یکدیگر بحث و گفت‌وگو می‌کنند.»

به گفته آقای عراقچی، مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۱+۵ نیز در روز سوم مذاکرات سه‌جانبه، یعنی سه‌شنبه هفته آینده (۲۰ آبان ماه، ۱۱ نوامبر) در مسقط برگزار می‌شود.

ایران در زمینه تعداد سانتریفوژها، درجه غنی‌سازی اورانیوم و همچنین نحوه لغو تحریم‌های بین‌المللی اختلاف نظرهای جدی با شش قدرت جهانی دارد.

این درحالی است که براساس توافق‌های قبلی مهلت طرفین برای رسیدن به توافق جامعه تا سوم آذر به پایان می‌رسد.

تهیه طرح در مجلس برای مذاکره‌کنندگان ایرانی

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای عراقچی گفت که مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۱+۵ به سرپرستی محمد جواد ظریف و کاترین اشتون برگزار می‌شود.

همزمان با این سخنان آقای عراقچی، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ایران از تهیه طرحی برای الزام تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به رعایت «تمام خطوط قرمز ایران» اعم از غنی‌سازی، ادامه فعالیت فردو و آب سنگین اراک خبر داد.

ابراهیم کارخانه‌ای روز یک‌شنبه ۱۱ آبان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم گفت: «به‌عنوان رئیس کمیته هسته‌ای مجلس طرحی را تهیه کرده‌ایم که به‌موجب آن تیم مذاکره‌کننده موظف می‌شود تمام خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را اعم از غنی‌سازی، ادامه فعالیت فردو، آب سنگین اراک و انجام بازرسی‌ها در چارچوب شأن و اقتدار جمهوری اسلامی ایران رعایت کند.»

وی از جمع‌آوری امضا برای این طرح در هفته آینده خبر داد و درعین حال گفت که این طرح «در صورت ضرورت» به هیئت رئیسه مجلس ارائه می‌شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۶ تیر ماه «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ برشمرده بود.

آقای کارخانه‌ای همچنین با بیان اینکه «شنیده‌ایم ۱+۵ اصرار دارد روی ۶ تا ۹ هزار سانتریفیوژ توافق شود» افزود: «این در حالی است که نیاز عملی کشور براساس تنها نیروگاه هسته‌ای کشور ۱۹۰ هزار سو است.»

جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس، روز ۲۸ مهر از عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، نقل کرده بود که در گفت‌وگوهای اتمی اخیر، آمریکا پذیرفته‌است ایران ۴ هزار سانتریفیوژ روشن داشته باشد.

روز شنبه ۱۰ آبان خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران که نام او مطرح نشده، ادعای برخی رسانه‌های غربی را مبنی بر توافق میان ایران و آمریکا بر سر ۴ هزار سانتریفیوژ برای ۳ تا ۵ سال و نیز اینکه تهران از ۲۲هزار به ۹۴۰۰ سانتریفیوژ کوتاه آمده‌است، تکذیب کرده بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پیشتر در روز ۱۶ تیرماه سال جاری گفته بود که «نیاز قطعی کشور در بحث ظرفیت غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو است.»

به دنبال این اظهار نظر آقای خامنه‌ای، خبرگزاری رویترز روز ۲۳ تیر نوشت که هیئت ایرانی که همزمان با این سخنان در حال مذاکره بود با این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی آن هم در حساس‌ترین زمان مذاکرات «غافلگیر» شده‌است.

سو (SWU) واحد اندازه‌گیری و مخفف «واحد کار جداسازی» اورانیوم سبک از سنگین است و هر سو حدوداً محصول یک سانتریفیوژ از نوع قدیمی است.

XS
SM
MD
LG