لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

ولايتی: نظر ايران اين است که هرچه زودتر مذاکرات اتمی به نتيجه برسد


علی اکبر ولايتی، رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام روز شنبه دهم آبان با اشاره به مذاکرات هسته ای بين ايران و گروه ۱+۵ گفته است که نظر جمهوری اسلامی اين است که اين مذاکرات به نتيجه برسد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، علی اکبر ولايتی پس از ديدار با وزير امور خارجه نروژ گفته است: « نظر جمهوری اسلامی ايران اين است که مذاکرات هر چه زودتر به نتيجه ای برسد.»

ايران و کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه ۱+۵ سال گذشته به توافقی شش ماهه بر سر حل مساله هسته ای ايران دست يافتند. پس از پايان اين مهلت شش ماهه ، مذاکرات برای دستيابی به يک راه حل جامع و نهايی بين ايران و گروه ۱+۵ ادامه یافته است و اکنون دو طرف تا سوم آذرماه (۲۴ نوامبر) فرصت دارند تا به توافقی نهایی دست یابند.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به رويکرد ايران در قبال مذاکرات هسته ای گفته است: « درهای مراکز هسته ای ما از جمله نطنز، اراک، فوردو و ديگر مراکز به روی ناظرين بين المللی باز بوده و آمده اند و از اين مراکز بازديد کرده اند و وجه مشترک گزارشات سازمان بين المللی انرژی اتمی اين بود که هيچ نقطه شک برانگيزی راجع به کاربرد نظامی انرژی هسته ای نديدند لذا ما می خواهيم هر چه زودتر اين مذاکرات به پايان برسد و مطابق با آنچه در ژنو در سال قبل بين ايران و ۱+۵ مقرر شد را اجرا کنند.»

علی اکبر ولايتی اضافه کرده است: «متاسفانه از يک سو ، ما به تعهدات خود عمل کرده ايم اما آنها به تعهدات خود عمل نکرده اند بلکه برعکس، خود آمريکايی ها بر ميزان تحريم ها افزودند و بعضا اظهارنظرهايی خارج از قاعده نيز می کنند که مورد انتقاد کشورهای بی طرف دنيا قرار می گيرد.»

وی تصريح کرده است:« نظر جمهوری اسلامی ايران اين است که هر چه زودتر اين مذاکرات به نتيجه برسد ولی در عين حال هيچ گاه از مذاکره رويگردان نيست.»

در حالی علی اکبر ولايتی بر ضرورت دستيبايی به توافق هسته ای تا سوم آذرماه تاکيد کرده است که روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که جان کری وزير خارجه ايالات متحده در روزهای ۹ و ۱۰ نوامبر (۱۸ و ۱۹آبان) در مسقط پايتخت عمان با محمد جواد ظريف، همتای ايرانی‌اش ديدار می‌کند.

عمان در سال‌های اخیر میزبان ملاقات‌های محرمانه میان مقام‌های بلندپایه ایرانی و آمریکایی بوده است تا یخ روابط میان دو کشور را بشکنند.

ايران در زمينه تعداد سانتريفوژ‌ها، درجه غنی‌سازی اورانيوم و همچنين نحوه لغو تحريم‌های بين‌المللی اختلاف نظرهای جدی با شش قدرت جهانی دارد ولی طرفين اميدوارند که در سه هفته پيش رو بتوانند بر اين مشکلات فائق آيند و به توافقی جامع برای حل و فصل ابهامات مربوط به برنامه اتمی ايران دست يابند.

اين در حالی است که روز شنبه عضو تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران اخبار منتشره مبنی بر توافق ايران و گروه ۱+۵ بر سر کاهش تعداد سانتريفيوژها را تکذيب کرده و گفته است: تاکنون درباره تعداد سانتريفيوژها هيچ توافقی نشده است.

به گزارش ايرنا، اين عضو تيم مذاکره کننده هسته ای ايران ادعای برخی رسانه های غربی مبنی بر توافق ميانه ايران و آمريکا بر سر ۴ هزار سانتريفيوژ برای ۳ تا ۵ سال و نيز اينکه تهران از ۲۲هزار به ۹۴۰۰ سانتريفيوژ کوتاه آمده است، تکذيب کرد.

وی تصريح کرد: تيم مذاکره کننده هسته ای از حقوق هسته ای ملت ايران عقب نشينی نخواهد کرد.

مجيد تخت روانچی عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران نيز پيشتر گفته بود که ايران لغو پله به پله تحريم ها و نيز غنی سازی «دکوری» را نمی پذيرد.

XS
SM
MD
LG