لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

عراقچی: روز اجرای برجام پیش از پایان سال میلادی است


عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره هسته‌ای ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین
عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره هسته‌ای ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز دوشنبه ۲۷ مهر گفت که انتظار می‌رود برجام [برنامه جامع اقدام مشترک] تا پایان سال میلادی به اجرا درآید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای عراقچی پس از نشست کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ در هتل کوبورگ وین به خبرنگاران گفت که «انشاءالله پیش از آخر سال حتماً روز اجرا را خواهیم داشت.»

ایالات متحده و اتحادیه اروپا روز یک‌شنبه گام‌های رسمی مربوط به برچیده شدن تحریم‌ها در صورت عمل کردن ایران به تعهدات مندرج در برجام را اتخاذ کردند.

وزیر خارجه آلمان به خبرنگاران گفته‌است که تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار است تا دست‌کم ماه ژانویه برجا بماند.

مسئله مهار فعالیت سانتریفیوژها در ایران یکی از مسائل مورد درخواست گروه ۱+۵ است و روز دوشنبه عباس عراقچی در پاسخ به این پرسش که «آیا ایران روند از کار انداختن سانتریفیوژها را آغاز کرده؟» گفت که این روند هنوز آغاز نشده‌است.

آقای عراقچی در این باره افزود که «برای این کار به دستور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیاز داریم و این به مقداری زمینه‌چینی نیاز دارد که طی روزهای آینده انجام می‌شود. بنابر این آغاز این روند قریب‌الوقوع است.»

توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در وین مهلتی ۹۰ روزه پس از صدور قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تعیین کرده بود تا کشورهای طرف این توافق روندهای قانونی و سیاسی لازم در خصوص این توافق را انجام دهند.

روز یکشنبه مصادف با پایان یافتن این مهلت بود و از آن به عنوان «روز تصویب یا پذیرش برجام» یاد می‌شود.

روز دوشنبه، اولین روز بعد از روز تصویب، اولین جلسه کمیسیون مشترک، در سطح معاونان وزیران، در وین تشکیل شد.

آقای عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، درباره دستور کار نخستین نشست این کمیسیون گفت: «اعلام تشکیل کمیسیون، مرور آخرین تحولات برجام، مرور نحوه اجرای تعهدات طرفین در فاصله «روز تصویب» و «روز اجرایی شدن» دستور کار نخستین نشست کمیسیون مشترک است.»

وی دربارهٔ روال جلسه دوشنبه گفت: «در این جلسه روال کار مشخص شد. محل جلسات کمیسیون و نیز گروه‌های کاری که حضور خواهند داشت، از این پس در وین برگزار خواهد شد و قرار است هر سه ماه یک بار این جلسه را داشته باشیم مگر اینکه دلیلی اقتضاء کند که زودتر برگزار شود که تصمیم گرفتیم جلسه بعدی قبل از روز اجرایی شدن، احتمالاً زمانی در نیمه دوم نوامبر برگزار خواهد شد.»

تحولات روزهای یک‌شنبه و دوشنبه تأثیری فوری بر مسئله برجام ندارند اما به تثبیت روند توافقی که ایران و گروه ۱+۵ در ماه ژوئیه به آن دست یافتند کمک می‌کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه به دولت این کشور دستور داد تا زمینه‌های لازم برای لغو و توقف اجرای تحریم‌های هسته‌ای ایران را در «روز اجرای توافق هسته‌ای» فراهم کند.

تهیه پیش نویس سندی درباره راکتور اراک

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عباس عراقچی درباره موضوع راکتور تحقیقاتی اراک نیز توضیح داده و گفت: «در خصوص مدرنیزه کردن راکتور اراک، پیشرفت‌های خوبی تا الان انجام شده‌است و مذاکراتی که طی ۳ ماه گذشته در جریان بود تا قبل از شروع روز تصویب، ما مذاکرات را در خصوص اراک آغاز کنیم.»

وی ادامه داد: «اعلامیه‌ای بین سه کشور ایران، چین و آمریکا روز گذشته تدوین و منتشر شد که سه کشور اراده خود را برای مدرنیزه کردن اراک در زمان مقرر اعلام کردند.»

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: «غیر از آن، موضوعی که برای ما مهم است، سندی رسمی است که باید بین ایران و هر ۶ کشور عضو گروه ۱+۵ امضا شود که پیش‌نویس این سند توسط کارشناسان ما آماده شده و در حال طی مراحل نهایی آن است که ان شاالله بین وزرای ایران و ۶ کشور دیگر امضا خواهد شد که بعد از امضا، کار بر روی اراک آغاز خواهد شد و امیدواریم که در زمان کوتاهی این کار هم به انجام برسد.»

XS
SM
MD
LG