لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

«کشف اتفاقی» سرقت آثار هنرمندان شاخص از دفتر وزارت ارشاد


به گزارش خبرگزاری ایسنا، ۲۷ اثر از آثار هنرمندان شاخص ایران که توسط «امین اموال» این مجموعه از دفتر هنرهای تجسمی در تهران به سرقت رفته بود هم‌اینک کشف و به این دفتر بازگردانده شده‌است.

بنا بر این گزارش، این ۲۷ اثر شامل دو اثر از بهمن محصص، دو اثر از رضا مافی، سه اثر از فریده لاشایی، دو اثر از حسین زنده‌رودی، ۱۰ اثر از اردشیر محصص، دو اثر از پروانه اعتمادی، یک اثر از مهدی ویشکایی و علیرضا اسپهبد و چهار اثر از میرعبدالرضا دریابیگی است.

به گفته مجید ملانوروزی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، همهٔ آثاری که توسط امین اموال به فروش رفته بودند، بازگردانده شده‌اند و فرد خاطی به‌عنوان متخلف معرفی و از مجموعه اخراج شده است و اکنون روند پیگیری پرونده تخلف او طی می‌شود.

به نوشته ایسنا ملانوروزی همچنین اظهار کرده است: «با توجه به این‌که این آثار توسط امین‌اموال و کسی که مسئول نگهداری و حفاظت از آن‌ها بوده، از مجموعه خارج شده، نمی‌توان گفت این آثار به سرقت رفته‌اند.»

بنا بر این گزارش، این جریان پس از آن فاش شد که یکی از خریداران این آثار، دربارهٔ ارزش اثری که می‌خواست بخرد، از دفتر هنرهای تجسمی سؤال کرده‌است و به این ترتیب مسئولان به‌صورت اتفاقی از خروج و فروش یک مجموعه از آثار مطلع شدند.

در این ارتباط علیرضا سمیع‌آذر، رئیس پیشین موزه هنرهای معاصر تهران، روز یکشنبه ۱۵ شهریور به خبرگزاری ایسنا گفت که «گویا یکی از کسانی که در جریان فروش یکی از این آثار بوده، به حافظه‌اش مراجعه کرده و متوجه شده که یک اثر از این مجموعه را در کاتالوگ رسمی دیده‌است. به این ترتیب آثار دوباره به مجموعه بازگردانده شدند.»

مسئله «ابهام» در مورد مسئول و نحوه سرقت

علیرضا سمیع‌آذر، رئیس پیشین موزه هنرهای معاصر تهران، در بخشی از گفت‌وگوی روز یک‌شنبه خود با خبرگزاری ایسنا درباره ضوابط خروج یک اثر هنری از موزه یا دفتر هنرهای تجسمی، توضیح داد: «امین‌اموال اجازه خارج کردن هیچ شیئی را از مجموعه ندارد. نه فقط در موزه‌ها، بلکه در هیچ مکان دولتی دیگری نیز جمع‌دار اموال اجازه ندارد که شیئی را از مجموعه خارج کند. او فقط مسئول تحویل دادن آثار و سررسید کردن اموال است.»

وی افزود: «دادن اجازه خروج یک اثر برعهده مقام مسئول مجموعه است و در مرکز هنرهای تجسمی نیز بدون اجازه مدیر آنجا جمع‌دار انبار نمی‌تواند شیئی را مجموعه خارج کند و صد درصد به امضای رئیس یا جانشین او نیاز است.»

در همین این ارتباط روز یک‌شنبه مجید ملانوروزی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کارایران، ایلنا، درباره دلایل و چگونگی خروج ۲۷ اثر از انبار این مرکز توضیحاتی داد.

وی اظهار کرد که: «اگر آثار در موزه هنرهای معاصر باشد خروج آنها بدون نظر مستقیم رئیس امکان‌پذیر نیست. اما تابلوها در دست جمع‌دار انبار بود که متأسفانه در امانت خیانت کرد و آنها را با اراده خودش به فروش رساند که این آثار پس از انجام پیگیری‌های لازم بازگردانده شد.»

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در پاسخ به این پرسش که «این تعداد تابلو چطور می‌تواند به دور از چشم مسئولان خارج شده باشد؟» گفت: «امین انبار تصور می‌کرد کسی از اتفاق با خبر نمی‌شود و به نوعی می‌توان گفت تصمیمی کاملاً ناشیانه گرفت که بعد از پیگیری‌های قضایی و انتظامی کار تمام شد و فرد مورد نظر به عمل اشتباه خود اعتراف کرد.»

XS
SM
MD
LG