لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

ایاد علاوی: ایران حتی در تصمیم‌گیری‌های مردم عراق دخالت می‌کند


ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق
ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق

ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ضمن انتقاد از «دخالت» ایران در عراق، گفت که «ایران حتی در تصمیم‌گیری‌های مردم عراق هم دخالت کرده است.»

به گزارش روز جمعه (۲۶ خرداد) خبرگزاری رویترز آقای علاوی این سخنان را در حالی بیان کرد که برای دیدار با مقام‌های مصری و مذاکره بر سر مسائل مختلف از جمله نفت، بحران سوریه و یمن و وضعیت لیبی به مصر سفر کرده است.

معاون رئیس جمهوری عراق در این گفت‌وگو افزود که به باور او، حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های شیعی در عراق باعث شده تا در انتخابات پارلمانی پیش رو، بر سر راه عبور از شکاف‌های فرقه‌ای مانع ایجاد شود.

وی در ادامه گفت که ما انتخاباتی مبتنی بر «فرقه‌گرایی» نمی‌خواهیم و بدنبال یک فرایند سیاسی «فراگیر» هستیم.

ایاد علاوی اظهار امیدواری کرد که مردم عراق بتواند بدون هرگونه دخالت خارجی، در انتخابات پارلمانی پیش رو در این کشور نقش‌آفرینی کنند.

رهبران عراق امیدوارند تا پیش از انتخابات پارلمانی سال آینده کنترل همه مناطق این کشور را در اختیار بگیرند.

علاوی که خود از سیاستمداران سکولار شیعی است در میان سنی‌مذهبان نیز هوادارانی دارد.

دولت عراق میان ایران از یک سو و جهان عرب از سوی دیگر که دشمنی‌شان روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود، قرار گرفته است.

هشت سال پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۱۱ و به‌دنبال خروج نیروهای آمریکایی از عراق، ایران به واسطه حمایت از اکثریت شیعه، به بازیگر اصلی در این کشور تبدیل شده است.

تهران هر گونه دخالت در عراق را رد کرده و می‌گوید حمایت نظامی از عراق برای کمک به شکست دادن گروه داعش است که از سال ۲۰۱۴ بخش‌هایی از عراق را تصرف کرده است.

دولت عراق با همراهی نظامیان آمریکایی موفق شده بیشتر مناطق تحت تصرف را از گروه داعش پس بگیرد و در حال حاضر نیز در تلاش برای بازپس‌گیری کامل شهر موصل است.

حیدر العبادی و نوری المالکی، نخست‌وزیران فعلی و پیشین عراق هر دو عضو حزب شیعه الدعوه هستند که رابطه بسیار نزدیکی با ایران دارد.

با این حال عبادی در مقایسه با مالکی، رابطه بهتری با گروه‌های سنی‌مذهب دارد و توانسته رابطه خوبی با عربستان سعودی که به عنوان دشمن ایران در منطقه قلمداد می‌شود، برقرار کند.

علاوی در ادامه سخنان خود گفت که الان بهترین زمان برای برگزاری یک انتخابات عادلانه در عراق است که هیچ دولت خارجی از جمله ایران، سوریه، آمریکا و ترکیه در آن دخالتی نداشته باشند.

وی پیش از این نیز ایران را متهم کرده بود که در انتخابات سال ۲۰۱۰ مانع نخست‌وزیری وی شده بود.

علاوی: قطر در عراق، همان طرح ایران را پیش می‌برد

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایاد علاوی روز شنبه هم‌چنین قطر را متهم کرد که طرحی را پیش می‌برد که منظور از آن شکستن وحدت عراق در امتداد گسل‌های فرقه‌ای است.

او در این باره گفت: «در عراق، قطر همان طرحی را پیش می‌برد که ایران دارد، یعنی تقسیم عراق به منطقه‌ای سنی در برابر یک منطقه شیعه.»

او افزود که «متأسفانه برخی کشورهای عربی در قبال قطر سکوت اختیار کرده‌اند.»

این سخنان او در حالی بیان می‌شود که عربستان سعودی و چند کشور دیگر عرب روابط خود را با قطر به اتهام «حمایت از تروریسم» قطع کرده‌اند؛ اتهامی که قطر آن را رد می‌کند.

ایاد علاوی در پایان گفت: «وقت آن رسیده که همه ما صادقانه حرف بزنیم و وضعیت را برای قطری‌ها روشن کنیم تا به نتیجه‌ای برسیم.»

XS
SM
MD
LG