لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

بحرین رهبر اپوزیسیون شیعه را به براندازی متهم کرد


فردی که تصویری به دست دارد: شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین
فردی که تصویری به دست دارد: شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین

یک روز پس از ابراز نگرانی ایران از «افزایش سختگیری» حکومت بحرین بر شخصیت‌های سیاسی و مذهبی آن کشور، دادگاهی در بحرین یکی از رهبران اپوزیسیون شیعه را به «براندازی از طریق گسترش خشونت» متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین، بزرگ‌ترین حزب شیعی این کشور، روز دوشنبه، ۸ دی، از سوی دادگاه متهم شد که «از طریق خشونت، تهدید و روش‌های غیرقانونی قصد تغییر رژیم داشته‌ است.»

بیانیه دادستان دادگاه بحرین همچنین شیخ علی سلمان را متهم کرد که «علناً به وزارت کشور اهانت کرده» و باعث «نفرت‌پراکنی» علیه بخش‌هایی از جمعیت کشور شده است.

در این بیانیه همچنین آمده‌ است که شیخ علی سلمان متهم است که «از ابرقدرت‌ها درخواست کرده تا در امور بحرین مداخله نموده و به وی برای براندازی رژیم بحرین کمک کنند».

الوفاق بزرگ‌ترین جنبش اپوزیسیون در بحرین به‌شمار می‌رود و مقامات بحرین، شیخ علی سلمان را یک روز پس از آن‌که وی دوباره به عنوان دبیرکل الوفاق انتخاب شد بازداشت کردند.

بنا بر گزارش‌ها، شیخ علی سلمان که دستگیری او در روز یک‌شنبه باعث درگیری معترضان با پلیس شد، قرار است روز سه‌شنبه نیز برای ادامه بازجویی‌ها در بازداشت بماند.

اعتراضات به این دستگیری که از روز یک‌شنبه گذشته آغاز شده روز دوشنبه با سرکوب پلیس مواجه شد، به طوری که به گزارش خبرگزاری آلمان، نیروهای انتظامی برای متفرق کردن جمعیت اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی کردند.

در همین حال، روز یک‌شنبه، هفتم دی، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، «نسبت به تشدید رویکردهای امنیتی توسط حکومت بحرین و هم‌پیمانان منطقه‌ای و غربی این کشور ابراز نگرانی کرد».

به گزارش خبرگزاری مهر، خانم افخم با اظهار این‌ که «این‌گونه اعمال شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد» به مقام‌های بحرینی توصیه کرد که «به جای اتخاذ رویکردهای تکراری با اقدامات اعتمادساز، زمینه را برای انجام گفت‌وگوهای جدی بین حکومت و مردم فراهم سازند».

بحرین در سال ۲۰۱۱ شاهد موجی از اعتراضات از سوی اکثریت شیعه‌مذهب این کشور بود که خواستار اصلاحات سیاسی هستند.

دولت بحرین ایران را به تحریک شیعیان این کشور متهم می‌کند، اتهامی که تهران همواره آن را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG