لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

وزیر کشور آلمان: فرد دستگیرشده در ارتباط با حمله برلین یک پناهجوی ۲۳ ساله است


صحنه‌ای از بازارچه کریمس برلین پس از حمله
صحنه‌ای از بازارچه کریمس برلین پس از حمله

توماس دمایتزیره، وزیر کشور آلمان، روز سه‌شنبه ۳۰ آذر گفت فرد مظنونی که در ارتباط با زیر گرفتن جمعیت با کامیون در بازارچه کریسمس برلین دستگیر شده یک پناهجوی ۲۳ ساله پاکستانی به نام «نوید ب.» است.

در همین حال کلاوس کانت، رئیس پلیس برلین در همین روز به خبرنگاران گفت هنوز مشخص نیست که آیا این فرد که در خیابان دستگیر شده راننده کامیون مذکور بوده است یا نه.

به گفته او «فرد خطرناک» اصلی ممکن است هنوز در حال فرار باشد و آزاد بگردد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرد دستگیرشده که در ماه فوریه از مسیر بالکان وارد برلین شده و در یکی از اقامتگاه‌های موقت پناهندگی در برلین اقامت داشته از نام‌های مختلفی استفاده می‌کرده و به خاطر جرایم خُرد نزد پلیس شناخته شده بوده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

روز دوشنبه یک کامیون بزرگ اسکانیا با سرعت بالا به یک بازارچه کریسمس در شهر برلین وارد شده و با زیر گرفتن افراد باعث مرگ ۱۲ نفر و زخمی شدن دست‌کم ۴۸ نفر دیگر شد.

این بازارچه در میدان برایت‌شاید‌پلاتز در نزدیکی خیابان مهم کورفورستن‌دام در غرب برلین واقع شده است.

تصاویر ارسالی، کامیونی را نشان می‌دهد که شیشه‌های آن خُرد شده و ردی از غرفه‌های چوبی تخریب شده و درخت‌های کریسمس بر زمین افتاده پشت سر خود بر جای گذاشته است.

روزنامه‌های محلی آلمان می‌نویسند که فرد تبعه پاکستان پس از واقعه بازارچه کریسمس این محل را ترک کرده بود که یکی از شهروندان او را تعقیب کرده و محل او را به پلیس خبر می‌دهد و نیروهای انتظامی موفق می‌شوند دو کیلومتر دورتر از محل حادثه، فرد مظنون را دستگیر کنند؛ فرد دستگیرشده اتهام‌ها علیه خود را رد می‌کند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که پس از این واقعه، پلیس عملیات جستجوی بزرگی را در محل موقت اقامت پناهجویان در محل فرودگاه تمپل‌هوف برلین ،یعنی جایی که فرد مظنون دستگیرشده در آنجا اقامت داشته، انجام داده و از چهار نفر بازجویی کرده‌اند اما کسی در این عملیات بازداشت نشده است.

پلیس آلمان از واکنش به این گزارش‌ها خودداری کرده و گفته است که پاسخ‌های لازم را دادستان‌های فدرال بعد از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری خود خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مأموران، در کامیون اسکانیای یادشده یک فرد تبعه لهستان پیدا کرده‌اند که به گفته مقام‌های وزارت داخله ایالت براندنبورگ، به ضرب گلوله زخمی شده بود و کمی پس از دریافت کمک‌های درمانی جان داد.

صاحب لهستانی شرکتی که کامیون به آن تعلق دارد نیز به رسانه‌های لهستانی گفته است که به باور او این کامیون دزدیده شده و «بلایی سر راننده آن آورده‌اند.»

به گزارش رویترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه در مورد حمله برلین گفت که «هنوز خیلی موارد هست که به اندازه کافی در موردشان اطلاعات نداریم اما با اطلاعات فعلی باید فرض را بر این گذاشت که این یک حمله تروریستی بوده است.»

خانم مرکل که به خاطر سیاست خود در خصوص پذیرش پناهجویان مورد انتقادهای شدید قرار دارد، در ادامه گفت: «می‌دانم که اگر تأیید شود فرد مهاجم کسی بوده که از ما درخواست حفاظت و پناه کرده بوده، این واقعاً دردناک است.»

صدراعظم آلمان قول داد که تمامی جزئیات این واقعه را روشن کند و فردی که مرتکب این حمله شده را «با قدرت تمام قانونی» تنبیه کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در واکنش به حمله به بازارچه کریسمس در برلین گفته است که «داعش و دیگر تروریست‌های اسلام‌گرا، به‌عنوان بخشی از جهاد جهانی خود، به قتل مسیحیان در جوامع و مکان‌های مقدسشان ادامه می‌دهند».

او تأکید کرده است که باید با کمک «هم پیمانان دوستدار آزادی» به حیات «تروریست‌ها و شبکه‌های منطقه‌ای و جهانی آن‌ها» خاتمه داد.

کمتر از یک ماه قبل و به دنبال کشف و خنثی‌سازی نقشه‌‌ داعش برای یک اقدام تروریستی تازه در فرانسه، آمریکا به شهروندان خود در اروپا، در مورد حضور در جشن‌‌ها و بازارچه‌هایی که در فضای باز برگزار می‌شود، هشدار داده بود.

رویداد روز دوشنبه در برلین مشابه حمله‌ای است که در تابستان امسال در شهر نیس فرانسه روی داد و در جریان آن یک راننده کامیون با هجوم به جمعیتی که برای تماشای جشن باستی گرد آمده بودند، ۸۶ نفر را کشت.

عامل این حمله یک شهروند تونسی‌فرانسوی معرفی شد و کمی بعد گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

XS
SM
MD
LG