لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

نیجریه از یک «پیروزی مهم» علیه گروه بوکوحرام خبر داد


نیروهای نیجریه در مناطق درگیری با بوکوحرام
نیروهای نیجریه در مناطق درگیری با بوکوحرام

رئیس جمهوری نیجریه از «تسلط کامل» ارتش این کشور بر یکی دیگر از مقرهای مهم گروه بوکوحرام خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد بخاری (بوهاری) شنبه چهارم دی با ذکر این‌که «بوکوحرام بالاخره شکست خورد»، گفت که ارتش نیجریه موفق شده است بوکوحرام را از آخرین پایگاه مهم آن گروه در مناطق جنگلی بیرون کند.

وی توضیح داده که نظامیان توانسته‌اند جنگلی در استان بورنو در شمال شرق نیجریه را از نیروهای بوکوحرام «پاکسازی کنند.»

تلاش ارتش نیجریه برای بیرون راندن بوکو حرام از جنگل سامبیسا که یک هزار و سیصد کیلومتر مربع وسعت دارد، در یک سال اخیر در جریان بوده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، دولت آبوجا همواره مدعی «پیروزی» بر بوکو حرام بوده و محمد بخاری از سال گذشته ادعا کرده بود که ارتش نیجریه بوکوحرام را «ضربه فنی کرده است.»

جنگجویان بوکوحرام در سال‌های گذشته از جنگل استان بورنو به فعالیت ادامه می‌دادند و امنیت نیجریه و حتی امنیت کشورهای چاد، کامرون، نیجر و بنین را تهدید کرده‌اند.

اما محمد بخاری گفته است، «تروریست‌ها در حال فرار هستند و دیگر جایی برای پنهان شدن ندارند و آنهایی که به دام افتاده‌اند به پای میز محاکمه آورده می‌شوند».

آقای بخاری به سرنوشت ابوبکر الشکاو فرمانده پیشین بوکو حرام که ظاهراً از مقر جنگل سامبیسا فعالیت می‌کرد، اشاره نکرده است.

پیکارجویان بوکو حرام از مدت‌ها پیش از سر برآوردن گروه حکومت اسلامی اعلام موجودیت و برای برقراری حکومت اسلامی بویژه در بخش شمال شرقی نیجریه فعالیت کرده‌اند.

با وجود این، بوکو حرام از بهار ۱۳۹۴، مارس ۲۰۱۵، با «خلیفه» داعش، ابوبکر البغدادی اعلام بیعت کرد و با نام «ولایت غرب آفریقای حکومت اسلامی» به شاخه داعش در این بخش از آفریقا مبدل شد.

تابستان گذشته داعش اعلام کرد ابومصعب البرناوی ۲۲ ساله را که فرزند محمد یوسف پایه‌گذار بوکو حرام است، به جای ابوبکر الشکاو به فرماندهی شاخه خود در نیجریه منصوب کرده است.

اما ابوبکر الشکاو گفته بود هنوز او مسئولیت را در اختیار دارد و تا بدست گرفتن دوباره فرماندهی، در شاخه انشعابی از بوکوحرام با همان اهداف فعالیت می‌کند.

دختران ربوده‌شده هنوز آزاد نشده‌اند

در این میان، رئیس جمهوری نیجریه خبر داده که تلاش کشورش برای آزاد کردن دختران اسیر نیجریه‌ای در دست بوکوحرام با شدت بیشتری دنبال خواهد شد.

بوکوحرام فروردین ۱۳۹۳، آوریل ۲۰۱۴، بیش از ۲۷۰ دختربچه مدرسه‌ای را از منطقه چیبوک ربود و بسیاری از آنها را به عقد جنگجویان خود درآورد. تنها شماری معدود از این دختران توانسته‌اند بگریزند یا آزاد شوند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از تحلیلگران ارزیابی کرده است در شرایطی که نیجریه با وجود داشتن منابع سرشار نفت، با بحران اقتصادی و رکود روبه‌روست، هزینه جنگ با بوکو حرام برای ارتش این کشور سنگین است.

سازمان ملل متحد این جنگ را «بزرگ‌ترین بحران آفریقا» در حال حاضر نامیده و ارزیابی کرده است که یک میلیارد دلار خسارت مالی برای قربانیان و آسیب‌دیدگان عملیات بوکوحرام لازم است.

سازمان ملل در آخرین گزارش خود سه هفته پیش در این باره نوشته بود، در نتیجه حضور بوکوحرام و جنگ ارتش نیجریه با آنها، بیش از پنج میلیون تن از مردم این کشور برای تأمین غذا نیازمند به کمک‌های سازمان ملل هستند.

رئیس جمهوری نیجریه خبرهای «بحران غذایی» در کشورش را «اغراق‌آمیز» نامیده است.

جنگ سه‌ساله با بوکو حرام مانع از بهره‌برداری از مزارع کشاورزی نیجریه شده است.

بوکو حرام که از جمله از راه قاچاق عاج فیل درآمد مالی داشته است، در ۱۶ سال موجودیت خود، به ده‌ها عمل انفجاری و انتحاری دست زده که هزاران کشته و رانده‌شدگان بسیاری برجای نهاده است.

XS
SM
MD
LG