لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

درخواست سازمان ملل برای تأمین ۲۲ میلیارد دلار کمک بشردوستانه در سال ۲۰۱۷


استیون اوبرین، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل (نفر وسط)، در سفر به صنعا در مهرماه امسال
استیون اوبرین، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل (نفر وسط)، در سفر به صنعا در مهرماه امسال

سازمان ملل متحد روز دوشنبه درخواست کمک بشردوستانه‌ای معادل ۲۲.۲ میلیارد دلار را برای سال ۲۰۱۷ ارائه داد. این کمک‌ها قرار است برای ۹۳ میلیون انسان درگیر با نزاع‌های جهانی و بیماری‌های طبیعی اختصاص یابد.

بر پایه گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان ملل خواستار کمکی ۲۲.۲ میلیارد دلاری برای پوشش هزینه‌های سال پیش روی میلادی است، و آن طور که دفتر هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل می‌گوید پیش از نیمی از این پول صرف کمک‌رسانی به کسانی می‌شود که در بحران سوریه، یمن، عراق و سودان جنوبی درگیر هستند.

درخواست برای افزایش منابع مالی و کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد به نسبت پنج سال گذشته رشدی سه برابر داشته است و در سال ۲۰۱۱ این درخواست‌ها چیزی معادل ۷.۹ میلیارد دلار بوده است.

استیون اوبرین، رئیس امور انسان‌دوستانه ملل متحد در مقدمه درخواست مالی که ۳۳ کشور را در بر می‌گیرد، نوشته است که «در همین لحظه که ما این گزارش را ارائه می‌دهیم تعداد بیشتری انسان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و این رقم کاهش نیافته، زیرا بحران‌ها به طور ممتد به درازا کشیده‌اند».

سازمان ملل متحد می‌گوید طی ۲۵ سال گذشته کشورهایی چون افغانستان، برونئی، جمهوری دموکراتیک کنگو و سومالی هر سال درخواست‌های اضطراری برای کمک‌های بشردوستانه داشته‌اند و این کشورها در سال ۲۰۱۷ با وضعیت بدتری روبه‌رو خواهند بود.

در سال ۲۰۱۶ سازمان ملل متحد درخواست کمک ۲۲.۱ میلیارد دلاری را ارائه کرد که در تجدید نظر نهایی به ۲۰.۱ میلیارد دلار تقلیل یافت، اما به دلیل برآورده نشدن کامل کمک‌های مالی، تنها ۵۱ درصد از این بودجه تا آخر ماه نوامبر ۲۰۱۶ تأمین شده است.

آقای اوبرین در بخشی از درخواست سازمان ملل برای جذب کمک‌های مالی می‌نویسد: ‌«متأسفانه به طور مستمر با افزایش نیازهای انسانی روبه‌رو هستیم؛ شکاف میان آنچه باید برای نجات و حمایت از انسان‌های بیشتر به کار برد و آنچه گروه‌های بشردوستانه می‌توانند بر پایه آن تأمین مالی شوند و به منابع مالی دسترسی یابند هر روز در حال رشد است».

رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد همچنین یادآوری کرده «درحالی که نیازهای بشردوستانه روز به روز در حال افزایش است، در مقابل امدادگران با حملات جدی‌تری روبه‌رو هستند و تلاش‌هایشان با کاهش دسترسی، بی‌احترامی نسبت به ارزش‌های حقوق بشری و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه مختل می‌شود».

بر پایه این درخواست در مورد سوریه، اگر همچنان راه حل سیاسی برای پایان این بحران تقریباً شش ساله پیدا نشود، انتظار می‌رود نیازهای بشردوستانه «افزایش چشمگیری» داشته باشد و برای کمک به مردم سوریه به منابع مالی در حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار نیاز باشد.

در افغانستان، با ادامه درگیری نیروهای دولتی با طالبان، ۱.۸ میلیون نفر که بیشتر آنها از کودکان هستند، در سال آینده در معرض سوءتغذیه شدید هستند و نیازمند کمک‌های درمانی خواهند بود.

درگیری‌های سیاسی در برونئی، نیز تعداد افراد نیازمند به حمایت‌های فوری را به سه برابر افزایش داده و به رقم سه میلیون نفر رسانده است.

در مورد نیجریه، سازمان ملل هفته گذشته میزان کمک‌های درخواستی‌اش را دو برابر کرد و به یک میلیارد دلار رساند، با این امید که بتواند به هفت میلیون تن از جمعیت این کشور که تحت تأثیر شورشیان بوکو حرام قرار دارند، از جمله ۷۵ هزار کودک که در خطر مرگ به دلیل گرسنگی هستند، یاری برساند.

XS
SM
MD
LG