لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

درخواست چین برای توقف فوری عملیات سپر موشکی آمریکا در کره جنوبی


چند ساعت پس از آن‌ که واشینگتن اعلام کرد یک سامانه سپر موشکی «تاد» را در کره جنوبی عملیاتی کرده است، چین خواستار توقف فوری کار این سامانه و تعلیق آن شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گِنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت، در این باره گفت: «موضع چین روشن و قاطع است. ما با استقرار سامانه تاد در [کره جنوبی] مخالفیم و از طرف‌های مربوط می‌خواهیم استقرار این سامانه را فوراً متوقف کنند.»

آقای شوآنگ افزود که «برای حفاظت از منافع‌مان، تدابیر لازم را قاطعانه اتخاذ خواهیم کرد».

سامانه دفاع موشکی تاد (THAAD) از سامانه‌های موشکی ارتش آمریکا است که برای هدف قرار دادن موشک‌های بالیستیک با برد کوتاه و متوسط استفاده می‌شود.

با افزایش آزمایش‌های موشکی از سوی کره شمالی، واشینگتن و سئول در تابستان سال گذشته بر استقرار این موشک‌ها در کره جنوبی توافق کردند و با وجود مخالفت‌های قبلی چین، مقام‌های آمریکایی روز دوشنبه از آغاز عملیاتی شدن سیستم تاد در کروه جنوبی خبر دادند.

با وجود تأکیدات ایالات متحده مبنی بر این‌ که سامانه تاد «کاملاً تدافعی است»، به گزارش خبرگزاری رویترز، چین می‌گوید که آمریکا ممکن است از رادارهای تاد برای جاسوسی در خاک چین استفاده کند.

از سوی دیگر با وجود بالا گرفتن تنش‌های بین آمریکا و هم‌پیمانانش با کره شمالی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه گفت «مفتخر خواهد بود» تحت شرایطی درست، با رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌وگو کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه به این خبر نیز واکنش نشان داده و گفت که «چین همیشه معتقد بوده که تنها راه واقع‌گرایانه و موفق برای دست‌یابی به وضعیت خلع سلاح هسته‌ای، گفت‌وگو و مشاوره است.»

گِنگ شوآنگ در ادامه افزود: «ما همچنین بارها گفته‌ایم که ایالات متحده و جمهوری دموکراتیک خلق کره [کره شمالی] باید تصمیم‌های سیاسی خود را به موقع بگیرند و حسن نیت نشان داده و اقدام کنند، به‌ طوری‌ که ما بتوانیم فضای بهتری برای ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح و حل‌وفصل قضیه ایجاد کنیم.»

به موازات اظهارات دونالد ترامپ در مورد تمایل او به گفت‌وگو با رهبر کره شمالی «تحت شرایطی درست»، افزایش قدرت نظامی آمریکا در منطقه نیز هم‌چنان ادامه دارد که پرواز دو بمب‌افکن فراصوتی «بی-۱بی» آمریکا در قالب رزمایشی با کره شمالی که روز دوشنبه انجام شد آخرین مورد از این قدرت‌نمایی است.

به گزارش رویترز، کره شمالی گفته است که این بمب‌افکن‌ها «برای انداختن بمب هسته‌ای علیه مواضع اصلی» تمرین کرده‌اند و هشدار داد که این اقدام می‌تواند شبه‌جزیره کره را به آستانه جنگ هسته‌ای سوق دهد.

XS
SM
MD
LG