لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

هشدار رسانه دولتی چین به ترامپ در مورد «ضربه زدن» به تجارت آزاد


یکی از نشست‌های پیشین اَپک در پکن چین.
یکی از نشست‌های پیشین اَپک در پکن چین.

رسانه‌های دولتی چین روز شنبه، ۲۹ آبان، به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، در مورد احتمال تغییر رویه‌های ناگهانی توسط او در رابطه با توافقات تجاری آسیا هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این هشدار در حالی ابراز می‌شود که نشست گروه همکاری اقتصادی آسیا-پاسفیک (اَپک) نیز در پرو در جریان است و در این نشست نیز کشورهای مختلف در مورد تأثیر سیاست‌های دونالد ترامپ بر تجارت آزاد جهانی ابراز نگرانی کرده‌اند.

دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی‌اش از قصد خود برای بازنگری در توافقات تجاری نظیر نفتا (توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی) و اِعمال تعرفه‌های مضاعف بر واردات آمریکا از چین و دیگر کشورها خبر داد.

گروه اَپک از سال ۱۹۸۹ کار خود را آغاز کرده و حوزه‌ای که امروزه پوشش می‌دهد نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت جهان و ۶۰ درصد اقتصاد جهانی را دربر می‌گیرد.

شین‌هوآ، خبرگزاری رسمی دولت چین، روز شنبه با اشاره به دونالد ترامپ نوشت که «اجرایی کردن حرف‌هایی که طی کارزار انتخاباتی بر ضد تجارت زده است می‌تواند هرگونه امید به این‌ را که حوزه آسیا و اقیانوس آرام سرانجام بتواند به توافق مورد نظر تجارت آزاد برسد به یأس تبدیل کند.»

خبرگزاری شین‌هوآ که معمولاً مواضع رسمی دولت چین در گزارش‌های آن بازتاب می‌یابد در ادامه نوشت که «حتی بدتر، این امر ممکن است کشور او [آمریکا] و بقیه جهان را با مشقت‌های اقتصادی بدتری روبه‌رو کند.»

شین‌هوآ همچنین در مورد آینده پیمان مشارکت کشورهای حوزه اقیانوس آرام موسوم به پیمان «ترانس-پاسیفیک یا تی‌پی‌پی» ابراز نگرانی کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ همتای چینی او و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در نشست اپک که در پرو جریان دارد قرار است ازجمله در مورد آینده تی‌پی‌پی گفت‌وگو کنند.

دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی‌اش این پیمان را «فاجعه» خوانده بود و این امر نگرانی‌هایی را در مورد آینده پیمان تی‌پی‌پی به‌ وجود آورده است.

دوازده کشور منطقه آسیا-اقیانوس آرام غیر از چین، به این معاهده پیوسته‌اند. بدون موافقت آمریکا، این توافق همکاری به شکل کنونی نمی‌تواند به ثمر برسد.

به نوشته رویتز، خبرگزاری دولتی چین به دونالد ترامپ علیه پیش گرفتن یک سیاست اقتصادی انزواطلب و مداخله‌گری دولت آمریکا در امور اقتصادی هشدار داده و از ایالات متحده خواسته تا به‌ جای آن، برای حفظ وضعیت موجود با چین همکاری کند.

شین‌هوآ در پایان گزارش خود با اشاره به دونالد ترامپ نوشته است: «این میلیاردر که اکنون سیاستمدار شده باید ثابت کند که ضربه زدن به اقتصاد جهانی جزء یکی از مقاصد او برای رئیس جمهور شدن نبوده است.»

XS
SM
MD
LG