لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

همبستگی رهبران آسیا و آمریکا برای عبور از بحران


سران کشورهای آمریکایی و آسیایی روز شنبه در نشست سازمان همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام (اپک) وعده دادند که مسیر تجارت آزاد جهانی را دنبال کرده و برای جلوگیری از فروافتادن اقتصاد جهان در رکود، مناسبات مالی و اعتباری بین‌المللی را بازنگری و اصلاح کنند.


جرج بوش، رییس ‌جمهوری ایالات متحده، هو جین تائو، رییس‌ جمهوری چین، تارو آسو،نخست‌وزیر ژاپن و دیگر اعضای سازمان همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام (اپک) تاکید کردند که در ۱۲ ماه آینده از اعمال محدودیت بیشتر در تجارت خودداری ورزند.


سران این کشورها همچنین، بر تجدید سازمان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای رویارویی با بحران مالی جهانی تاکید کردند.


در بیانیه‌ای که در لیما پایتخت پرو، محل نشست دو روزه «اپک» صادر شد، آمده است: «وضع کنونی اهمیت اصلاحات جاری در بخش مالی اقتصاد‌هایمان را برجسته می‌سازد.»


۲۱ عضو سازمان اپک همچنین از نشست گروه ۲۰ که هفته گذشته در واشینگتن تشکیل شد، حمایت کردند. نه عضو گروه اپک در گروه ۲۰ حضور دارند.


پیش از اینکه اجلاس اپک آغاز شود استفان هارپر نخست‌وزیر کانادا و فیلیپه کالدرون رییس‌جمهوری مکزیک، ایالات متحده را متهم کرده بودند که عامل ایجاد بحران مالی در جهان شده است.

بیش از نیمی از تولید جهانی، مربوط به سازمان همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام (اپک) است.


جرج بوش، رییس جمهوری ایالات متحده، نیز بار دیگر بر اهمیت اقدام جمعی کشورها برای عبور از بحران مالی و اقتصادی کنونی تاکید کرد.


در این نشست دو روزه مقام‌های روسی اعلام کردند با وجود اختلاف مسکو و واشینگتن بر سر پاره‌ای از مسائل، برای جلوگیری از فرو رفتن در یک رکود بزرگ روسیه با ایالات متحده همکاری می‌کند.


هوجین تائو، رییس‌جمهوری چین نیز از خواستار آن شد که بر پیامدهای بحران مالی جهانی بر کشورهای در حال توسعه «توجه کافی» صورت گیرد.


لی میونگ باک، رییس‌جمهوری کره جنوبی از کشورهای بزرگ خواست که اقدام‌های بیشتری در این برهه انجام دهند تا اقتصادهای درحال ظهور بتوانند مشکل کمبود نقدینگی در حوزه ارزهای خارجی را رفع کنند.


با این حال پیش از اینکه اجلاس اپک آغاز شود استفان هارپر نخست‌وزیر کانادا و فیلیپه کالدرون رییس‌جمهوری مکزیک، ایالات متحده را متهم کرده بودند که عامل ایجاد بحران مالی در جهان شده است و خواستار آن شدند که نظام مالی این کشور ضابطه‌مند شود.


نخست‌وزیر کانادا در یک سخنرانی گفته بود: «نزدیکترین همسایه و بزرگترین شریک اقتصادی ما کانون زلزله مالی و رکود جهانی است.»


فیلیپه کالدرون، رییس‌جمهوری مکزیک نیز گفته بود که بحران مالی جهانی از جانب «کشورهای در حال توسعه» نبوده است.


XS
SM
MD
LG