لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

سفیر پیشین آمریکا در عراق: همکاری با ایران علیه داعش امکان‌پذیر است


رایان کروکر، سفیر پیشین آمریکا در عراق
رایان کروکر، سفیر پیشین آمریکا در عراق
رایان کروکر، سفیر پیشین آمریکا در عراق، در یک مصاحبه تلویزیونی همکاری آمریکا با ایران برای مقابله با داعش را امکان‌پذیر دانست اما افزود که هر دو طرف باید در این همکاری محتاطانه عمل کنند.

آقای کروکر که روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌‌اس آمریکا سخن می‌گفت اظهار داشت: «ما در افغانستان درست پیش از سقوط طالبان و کمی پس از آن با ایرانی‌ها همکاری داشتیم، بنابر این همکاری دو طرف امر ممکنی است، اما هر دو طرف باید با احتیاط عمل کنند.»

او در ادامه توضیح داد که «اگر این‌طور دیده شود که همکاری ما با ایران بیش از حد نزدیک است، این باعث فاصله گرفتن سنی‌مذهبان عراقی از ما می‌شود.»

سفیر پیشین آمریکا در عراق با اشاره به گفت‌وگو با ایران افزود: «بنابر این خوب است که داریم بر روی این موضوعات گفت‌وگو می‌کنیم. فقط باید احتیاط به خرج بدهیم و آنها [ایرانی‌ها] هم احتیاط خواهند کرد.»

آقای کروکر اضافه کرد که یکی از موارد بسیاری که طرفین باید در قبال آن با احتیاط عمل کنند مسئله حمایت از شبه‌نظامیان تندروی شیعه است.

او تصریح کرد: «هم‌اینک هم نشانه‌هایی از کشیده شدن جدال فرقه‌ای به بغداد دیده می‌شود و خبر رسیده که شبانه چند جوان سنی در این شهر به قتل رسیده‌اند.»

رایان کروکر افزود: «حال تمامی نفوذ و تلاش ایرانیان باید معطوف به این باشد که طوری نشود شیعیان با واکنش‌های خود، آب به آسیاب تلاش داعش برای دامن زدن به جنگ فرقه‌ای بریزند.»

گروه تندروی سنی‌مذهب داعش (دولت اسلامی عراق و شام) در هفته‌های اخیر با پیشروی سریع در مناطق مختلف شمال و شمال غربی عراق موجبات نگرانی دولت عراق و هم‌پیمانان ایرانی و آمریکایی این دولت را فراهم آورده‌است.

در پی این تحولات گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال همکاری ایران و آمریکا در این زمینه انجام شده و مسئولان دو کشور نیز خبر دادند که در دیدار خود در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در وین «اشاراتی» نیز به مسئله عراق داشته‌اند.

موضوع همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با داعش به بحث‌هایی در سنای آمریکا نیز انجامیده و در حالی که لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، از لزوم همکاری میان ایران و آمریکا برای مقابله با گروه داعش سخن گفته‌است، جان مک‌کین، از سناتورهای ارشد در همین حزب، با این نظر به‌شدت مخالفت کرده‌است.

به گفته لیندسی گراهام از طریق این همکاری «می‌شود از این‌ که ایران با استفاده از آشوب خاورمیانه تبدیل به برنده‌ای بزرگ در منطقه شود جلوگیری کرد».

جان مک‌کین اما با رد این تاکتیک گفته‌است که «ایالات متحده هم‌اینک باید به دنبال به حداقل رساندن دخالت ایران در عراق باشد، نه تشویق به افزایش آن.»
XS
SM
MD
LG