لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

آمریکا: گفت‌و‌گو با ایران درباره عراق در وین ادامه نخواهد یافت


شبه‌نظامیان داعش در استان صلاح‌الدین
شبه‌نظامیان داعش در استان صلاح‌الدین
یک روز پس از آن‌ که آمریکا و ایران اظهار کردند که در وین به اختصار به بحران عراق پرداخته‌اند، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که انتظار نمی‌رود دو کشور در وین بار دیگر در این خصوص گفت‌و‌گو کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه، ۲۷ خردادماه، گفت که ایالات متحده آماده است با ایران درباره بحران عراق گفت‌و‌گو کند٬ با این‌ حال تاکید کرد که انتظار نمی‌رود گفت‌و‌گو با ایران در این خصوص در وین ادامه پیدا کند.

ایران و شش قدرت جهانی در حال حاضر برای مذاکرات هسته‌ای در وین٬ پایتخت اتریش٬ حضور دارند.

این وزارتخانه تاکید کرده است که آماده است که گفت‌و‌گوها با ایران در این زمینه را در سطوح پایین‌تر از وزرای خارجه برگزار کند.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که مری هارف٬ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ۲۶ خردادماه به شبکه تلویزیون سی‌ان‌ان گفت که مقام‌های ایرانی و آمریکایی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای وین «بحثی بسیار مختصر» درباره عراق و داعش داشتند.

محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران، نیز گفته است که در وین به موضوع عراق «اشاراتی» شده است.

حسن روحانی٬ رئیس جمهور ایران٬ ۲۴ خردادماه اظهار کرد که «هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد٬ می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد».

در همین خصوص جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا٬ نیز ۲۶ خردادماه گفت که آماده است با ایران درباره عراق مذاکره کند.

۲۵ خردادماه نیز لیندسی گراهام٬ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا٬ گفته بود که برای جلوگیری از سقوط دولت بغداد به کمک ایران نیاز است.

یک روز پس از این اظهارات اما سناتور جان مک‌‌کین با این پیشنهاد به شدت مخالفت کرد و گفت این رویکرد «اوج نادانی» آمریکا خواهد بود.

از هفته گذشته شبه‌نظامیان وابسته به گروه «دولت اسلامی عراق و شام»٬ موسوم به داعش شروع به پیشروی در خاک عراق کرده و مناطقی را در این کشور به تصرف خود درآورده‌اند.

«ثبت‌نام بیش از پنج هزار ایرانی» برای مبارزه با داعش

بحران در عراق در حالی ادامه دارد که وب‌سایت خبری تابناک٬ نزدیک به محسن رضایی٬ از ثبت‌نام بیش از پنج هزار ایرانی برای مبارزه با شبه‌نظامیان داعش در عراق خبر داده است.

تابناک می‌گوید بیش از پنج هزار تن با ثبت‌نام در و‌ب‌سایت «حریم تشیع» که به تازگی از سوی ایران راه‌اندازی شده آمادگی خود برای مبارزه با داعش در عراق را اعلام کرده‌اند.

وب‌سایت «حریم تشیع» که این خبر تابناک را بازنشر کرده است٬ ۲۶ خردادماه از ثبت‌نام چهار هزار و ۲۰۰ ایرانی برای مقابله با داعش خبر داده بود.

این موج ثبت‌نام در حالی صورت گرفته است که پیشتر وزارت خارجه ایران گفته بود که با هرگونه دخالت نظامی خارجی در عراق مخالف است.

حسن روحانی٬ رئیس جمهور ایران٬ نیز اعلام کرده است که اگر عراق از ایران کمک بخواهد٬ ایران «در چارچوب قوانین بین‌المللی» آماده ارائه کمک است.

در حالی که ایران از حامیان حکومت شیعه عراق به شمار می‌رود٬ عربستان و قطر حکومت نوری المالکی را در ایجاد بحران در عراق مقصر دانسته و این تنش را ناشی از «فرقه‌گرایی» حکومت شیعه عراق می‌دانند.

در مقابل نوری المالکی٬ نخست وزیر عراق، روز سه‌شنبه، ۲۷ خردادماه، با تقبیح داعش٬ عربستان سعودی را متهم به حمایت از داعش کرد و تاکید کرد که اقدامات داعش در عراق می‌تواند «نسل‌کشی» به حساب بیاید.

بغداد پیش از این نیز بارها عربستان و قطر را به حمایت از شبه‌نظامیان سنی در عراق متهم کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حکومت سنی عربستان سعودی که شبه‌نظامیان سنی‌مذهب در سوریه را از لحاظ مالی حمایت می‌کند٬ پشتیبانی از داعش را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG