لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

بازداشت سردبیر یکی از روزنامه‌های مهم منتقد دولت در ترکیه


در ادامه بازداشت‌ها در ارتباط با کودتای نافرجام تابستان در ترکیه، روز دوشنبه در آنکارا اعلام شد که مراد صابونچی سردبیر روزنامه جمهوریت و چند تن روزنامه‌نگار دیگر این روزنامه بازداشت شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری آلمان به نقل از روزنامه جمهوریت، دادستان حکم بازداشت چهارده تن از روزنامه‌نگاران شاغل در این روزنامه را صادر کرده است که در میان آنان نام آکیت آتالای مدیر عامل و جان دوندار سردبیر پیشین این روزنامه هم دیده می‌شود.

روزنامه جمهوریت یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌های ترکیه و روزنامه اصلی سکولار و منتقد دولت اسلام‌گرای آن کشور است.

جان دوندار به همراه اردم گول، سرپرست دفتر جمهوریت در آنکارا، حدود یک سال پیش به اتهام انتشار تصاویر و گزارش‌های مربوط به «ارسال مخفیانه» سلاح از طرف سازمان امنیت ترکیه به سوریه، محاکمه و به زندان محکوم شدند. جان دوندار در حال حاضر در آلمان اقامت دارد.

به نوشته روزنامه جمهوریت، دادستان، این روزنامه را متهم به همکاری با حزب کارگران کردستان ترکیه و جنبش فتح‌الله گولن کرده است.

حزب کارگران کردستان ترکیه از سوی دولت ترکیه متهم به «تروریسم» است؛ دولت ترکیه فتح‌الله گولن را متهم به دست داشتن در کودتای نافرجام تیر ماه و تلاش برای سرنگونی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور می‌کند.

حکم دادستان با استناد به قانون حکومت نظامی، بازداشت‌شدگان را تا پنج روز از حق تماس با وکیل مدافع محروم می‌کند. همچنین برابر قوانین حالت فوق‌العاده، پلیس حق دارد تا سی روز از بازداشت‌شدگان بازجویی کند پیش از آن‌که آنان را تحویل بازپرس و مقام‌های قضایی بدهد.

خبر بازداشت این روزنامه‌نگاران در حالی اعلام می‌شود که روز یکشنبه هم خبر بازداشت و اخراج بیش از هزار نفر از کارمندان ادارات دولتی به اتهام همکاری با کودتاگران منتشر شد.

دولت رجب طیب اردوغان از زمان کودتای نافرجام علیه خود در تیرماه امسال بیش از ده هزار نفر از کارمندان دولتی را اخراج و بیش از ۳۵ هزار نفر را نیز در بخش‌های مختلف قضایی، نظامی، امنیتی، دولتی و پلیس این کشور دستگیر کرده است.

هفته گذشته هم خبر بازداشت دو شهردار در مناطق کردنشین دیاربکر منتشر شد که اعتراض‌هایی را در این مناطق و در شهر استانبول به‌دنبال داشت. روز یکشنبه هم دست‌کم ۱۵ روزنامه محلی در مناطق کردنشین ترکیه توقیف شدند.

دادستان ترکیه در حالی حکم بازداشت روزنامه‌نگاران جمهوریت را صادر می‌کند که این روزنامه حدود دو ماه پیش در ماه سپتامبر جایزه نوبل آلترناتیو را دریافت کرد.

در بیانیه مربوط به این جایزه در مورد علت اعطای آن به روزنامه جمهوریت آمده‌است: «به خاطر دفاع از آزادی بیان آن هم در زمانی که بیش از هروقت در ترکیه در معرض تهدید قرار گرفته است و نشان دادن این که صدای آزادی‌خواهی خاموش‌نشدنی است.»

XS
SM
MD
LG