لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

تعداد بیماران سرطانی ایران هر سال «صد هزار نفر» افزایش می‌یابد


رئیس نهمین کنگره کلینیکال آنکولوژی ایران با اعلام این که در حال حاضر بیش از نیم میلیون نفر در ایران سرطان دارند گفت که «بر اساس آمار به دست آمده، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر به شمار مبتلایان به سرطان در ایران افزوده می‌شود».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اسدالله علیدوستی روز چهارشنبه، ۱۶ مهر، در ادامه توضیح داد که «سرطان پس از بیماری‌های قلبی عروقی و حوادث سومین علت مرگ و میر در ایران است و چهارمین جایگاه را از نظر شمار مبتلایان در بین بیماری‌ها دارد، اما پیش‌بینی می‌شود در آینده نه چندان دور سرطان به دومین علت مرگ تبدیل شود.»

وی گفت: «در ایران ۵۰ درصد از سرطان‌های شایع مربوط به دستگاه گوارش است و از میان سرطان‌های دستگاه گوارش، سرطان معده شیوع بیشتری دارد.»

آقای علیدوستی با بیان این که «مردان سه برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش هستند» افزود: «۳۵ تا ۴۰ درصد سرطان‌ها با تغییر روش زندگی قابل کنترل است و با کاهش آلودگی هوا، داشتن تغذیه مناسب و مراقبت‌های محیطی می‌توان از بروز آنها پیش‌گیری کرد.»

در همین روز محمدرضا قوام نصیری، رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران، نیز گفت که «طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مربوط به سال‌های ۸۸ و ۸۹، سرطان سالانه جان ۴۵ هزار ایرانی را می‌گیرد».

وی همچنین ادامه داد: آلودگی هوا، تحرک کم، مصرف غذاهای آماده و استرس از عوامل ایجاد سرطان در انسان هستند.

به گفته وی، مسئولان حوزه سلامت از این آمار مطلع هستند، «اما تمهیدات خاصی را برای سرطان پیش‌بینی نکرده‌اند».

قوام نصیری ادامه داد: «در کشور ما توجه به بیماری سرطان نسبت به سایر کشورهای پیشرفته بسیار کمتر است.»

وی نیز آلودگی هوا، تحرک کم، مصرف غذاهای آماده و استرس را از عوامل ایجاد سرطان نامید.

آمار ابتلای نیم میلیون ایرانی به سرطان و مرگ ۴۵ هزار نفر در سال بر اثر سرطان در حالی اعلام می‌شود که پیش از این مسئولان وزارت بهداشت در آمارهای خود از ابتلای ۳۰۰ هزار نفر به سرطان خبر داده و اعلام کرده بودند که سالانه ۳۰ هزار نفر در کشور بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

از سوی دیگر، ایرج حریرچی، معاون مدیریت منابع انسانی و توسعه وزارت بهداشت ایران، به تازگی پیش‌بینی کرده است که موارد ابتلا به سرطان در ایران در ۱۵ تا ۲۰ سال‌ آینده دو برابر خواهد شد.

در ایران مسئله آلوده بودن بخشی از بنزین تولیدی در پتروشیمی‌های کشور به ماده‌ای سمی و به‌شدت سرطان‌زا به نام «ام‌تی‌بی‌ای» از مدت‌ها پیش خبرساز بوده و روز سی‌ام شهریور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، خبر داد که آلایندگی این نوع بنزین مصرفی در ایران طبق اسناد «اثبات» شده‌ است.

در همین حال مسئله سرطان‌زا بودن پارازیت‌هایی که دولت ایران برای محدود کردن دریافت رسانه‌ها در ایران ارسال می‌کند نیز هم‌چنان خبرساز است، به طوری‌ که سازمان محیط زیست به تازگی اعلام کرد با توجه به «سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها» خواستار قطع این پارازیت‌هاست.

از سوی دیگر با وجود آن که مقامات وزارت بهداشت ایران پیش از این بار‌ها درباره تاثیر مصرف سیگار بر ابتلا به سرطان هشدار داده‌اند، وزیر بهداشت ایران از دو برابر شدن مصرف سیگار طی پنج‌ سال گذشته خبر می‌دهد.

در خبرهایی دیگر، رئیس سازمان غذا و داروی ایران از دچار شدن ایرانیان به کمبود شدید ویتامین «دی» طی یک دهه گذشته خبر داده و این در حالی است که در گزارش‌های مختلف، کمبود این ویتامین مهم‌ترین عامل سرطان سینه، روده و مثانه عنوان شده‌ است.

پژوهشگران آکسفورد در اردیبهشت‌ماه ۹۲ گزارشی در وب‌سایت اسمیتسونین منتشر کردند که در آن موضوع حجاب در ایران به عنوان «فاکتوری احتمالی در ممانعت رسیدن نور خورشید به بدن» و بنابر این کمبود ویتامین دی مطرح شده‌ است.

XS
SM
MD
LG