لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

وزیر بهداشت: مصرف سیگار در ایران طی پنج سال گذشته دو برابر شده


وزیر بهداشت ایران از دو برابر شدن مصرف سیگار طی پنج‌ سال گذشته خبر داد و گفت که بیش از یک سوم سیگارهای مصرفی در ایران قاچاق است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سید حسن هاشمی روز جمعه ۲۸ شهریور با بیان اینکه در طول پنج سال گذشته مصرف سیگار دو برابر شده است، افزود: «این نشان می‌دهد باید از اشتباهات گذشته درس بگیریم، در این زمینه می‌توانیم از الگوهای بین‌المللی موفق نیز استفاده کنیم».

وی افزود: «در حال حاضر یک سوم سیگارهای موجود در کشور از مسیر قاچاق وارد شده‌اند در حالی که این روند به راحتی قابل کنترل است».

وزیر بهداشت افزایش مالیات بر سیگار را یکی از اقدامات موثر برای مبارزه با قاچاق ذکر کرد.

مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک ایران، پیش از این گفته بود که ۲۵ میلیارد نخ سیگار در سال ۹۱ به صورت قاچاق وارد ایران شده است.

خبرگزاری فارس نیز ۱۹ خرداد در گزارشی به نقل از فعالان بازار دخانیات ایران سهم سیگار قاچاق در بازار ایران را ۸۰ درصد ذکر کرده بود.

وزیر بهداشت ‌در اولین نشست ستاد کشوری کنترل دخانیات در دولت یازدهم، سیاست‌ها و تصمیمات این ستاد برای مبارزه با استعمال دخانیات را «ناموفق» خواند.

وی تصریح کرد: «با توجه به آمار فزاینده مصرف دخانیات در کشور و طی سال‌های اخیر، باید مسیرمان در کنترل مصرف دخانیات و مبارزه با آن را تغییر دهیم».

جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات به ریاست وزیر بهداشت و با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های دادگستری، کشور، آموزش و پرورش، صنعت و همچنین نماینده نیروی انتظامی و تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس برگزار می‌شود.

آقای هاشمی، وزارت بهداشت را قربانی استعمال دخانیات خواند و افزود: «بخش عمده‌ای از اعتبارات‌مان صرف درمان بیمارانی می‌شود که با سیگار زندگی کرده‌اند».

مقامات وزارت بهداشت ایران پیش از این بار‌ها درباره تاثیر مصرف سیگار بر ابتلا به سرطان هشدار داده‌اند. به گفته مقامات وزارت بهداشت همچنین سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه مصرف سیگار در ایران می‌شود.

معاون وزیر بهداشت نیز در جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات خبر داد که هفت میلیون و هفتصد هزار نفر در ایران مصرف کننده مواد دخانی هستند.

علی اکبر سیاری تصریح کرد: «چهار درصد از کل مرگ و میر بالای ۳۰ سال، به مصرف دخانیات انتساب داده شده است».

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز در این جلسه با بیان اینکه واردات سیگار در ایران رقم بسیار بالایی را به خود اختصاص داده گفت که حجم حضور برندهای پرمصرف در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بیشتر است.

خبرگزاری ایسنا روز ۱۷ شهریور خبر داده بود که در پنج ماهه اول سال ۹۳ بیش از پنج هزار و ۱۵۲ تن سیگار حاوی توتون به ارزش تقریبی ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار وارد ایران شده است.

به گزارش این خبرگزاری، واردات سیگار در مرداد ۹۳ به ۶۰۰ تن رسید در حالی که این رقم در مرداد پارسال ۵۰۰ تن بوده است.

بر اساس این گزارش، میزان واردات سیگار در فروردین امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۹ درصد افزایش داشته است.

XS
SM
MD
LG