لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

گروه انصار بیت‌المقدس مصر به داعش پیوست


تشکل مسلح اسلام‌گرای سلفی انصار بیت‌المقدس که با حکومت مصر می‌جنگد، دوشنبه نوزدهم آبان، از پیوستن خود به «حکومت اسلامی» (داعش سابق) و وفاداری به ابوبکر البغدادی، رهبر داعش خبر داده‌است.

بر اساس گزارش رویترز، این الحاق و بیعت از طریق نوار صوتی فرمانده انصار بیت‌المقدس اعلام شده‌است.

مقامات مصری از هفته‌های گذشته از روند الحاق انصار بیت‌المقدس به دولت اسلامی سخن می‌گفتند.

رسانه‌های عربی نیز از زمستان سال گذشته گزارش‌هایی در خصوص اقدامات داعش در جذب نیروهای انصار بیت‌المقدس و حمایت مالی و لجیستیکی از آنها منتشر کرده بودند.

در روزهای پیش از پیوستن انصار بیت‌المقدس به «حکومت اسلامی» نیز، رسانه‌های عربی خبر داده بودند که داعش امارت سوم خود را (پس از سوریه و عراق) در مصر اعلام کرده‌است.

نیروهای انصار بیت المقدس در هفته‌های گذشته شیوه‌های داعش را در سر بریدن «کفار» و «جاسوسان یهود» تقلید کرده و فیلم‌هایی از آن را در شبکه‌های مجازی منتشر کرده بودند.

«حکومت اسلامی» از سپتامبر امسال حمایت خود را از عملیات انصار بیت المقدس علنی کرده و از همه مسلمانان جهان خواسته بود از «هر راهی که می‌توانند به تحقق هدف‌های انصار بیت المقدس کمک‌رسانی کنند».

به گزارش رسانه‌های مصر، «حکومت اسلامی» همچنین در بیانیه‌ای به نیروهای انصار بیت المقدس رهنمود داده بود که «محل‌های حضور نیروهای ارتش مصر و وابستگان آن را مین‌گذاری کرده، خانه‌هایشان را بر سرشان خراب و منفجر کنید؛ هر جا که می‌توانید آنها را گیر آورده و امان ندهید؛ زندگی‌شان را تباه و به جهنم مبدل کنید».

هواداران داعش از ۳۱ اکتبر نیز یک حساب توئیتری برای بازتاب عملیات انصار بیت‌المقدس در مصر گشوده و شبه نظامیان این تشکل را مورد تحسین قرار داده‌اند.

این حساب توئیتری در آغاز کار خود نیروهای هوادار اخوان المسلمین در مصر را فرا خواند که همگام با انصار بیت المقدس «اسلحه برداشته و کارزار عملی» علیه حکومت مصر را آغاز کنند.

«حکومت اسلامی» در روزهای گذشته نیز یک چت‌روم با نام «المنبر العالمی الجهادی» را برای حمایت از عملیات انصار بیت المقدس برقرار کرده‌است.

انصار بیت‌المقدس پیش از پیوستن به داعش به رهبری ابوبکر البغدادی با جهاد جهانی و القاعده همسو بود. شیخ ایمن الظواهری، رهبر القاعده، یک پزشک اسلام‌گرای افراطی مصری است.

ارزیابی‌های ماه‌های گذشته حاکی بود که میان البغدادی و الظواهری رقابت در جریان بود و برای همین برخی از نیروهای انصار بیت المقدس خواهان خودداری از پیوستن به داعش بودند.

خبر پیوستن انصار بیت المقدس به «حکومت اسلامی» در حالی منتشر شده‌است که البغدادی در عراق زخمی شده‌است.

پیشینه انصار بیت‌المقدس

انصار بیت‌المقدس از زمان سقوط حکومت حسنی مبارک تحرکات خود را در مصر گسترش داد.

عملیات این گروه در یک سال و نیم حکومت اخوان‌المسلمین در مصر به ریاست جمهوری محمد مرسی به میزان چشمگیری کاهش یافته بود اما از تابستان ۲۰۱۳ که عبدالفتاح السیسی، رئیس ستاد کل ارتش و وزیر دفاع وقت مصر، حکومت مرسی را ساقط کرد، اقدامات انصار بیت المقدس گسترش یافته‌است.

بزرگ‌ترین عملیات انصار بیت‌المقدس علیه ارتش مصر روز ۲۴ اکتبر امسال انجام شد، که در دو حمله به دو مقر مختلف ارتش مصر، در صحرای سینا، در شمال آن کشور، ۳۱ افسر و نظامی دیگر، کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

در پی این حمله که به تشکیل نشست اضطراری سران ارتش و تشکیلات امنیتی مصر و برقراری مقررات خاص تا سه ماه آینده منجر شد، و رئیس جمهوری مصر دست «بیگانگان» را در آن دخیل دانست، ارتش مصر با هدف برقراری منطقه حائل مرزی خانه‌های صدها روستایی در منطقه رفح میان مصر و غزه را در روزهای اخیر ویران کرده‌است.

رسانه‌های مصر گفته‌اند، آن کشور قصد دارد منطقه حائل به عرض یک و نیم تا سه کیلومتر، در طول رفح برقرار کند؛ خبرگزاری فرانسه هفته گذشته از انفجارهای پی در پی خانه‌های روستاییان برای پاکسازی محل درنظر گرفته شده به عنوان منطقه حائل خبر داده بود.

رسانه‌های مصر گفته‌اند، اعضای انصار بیت المقدس در حمله ۲۴ اکتبر، از طریق تونل‌های میان مصر و غزه، به نوار غزه گریختد. اما حماس ارتباط خود را با این عملیات قویاً رد کرده و برقراری منطقه حائل مرزی را «یک امر داخلی مصر» نامیده‌است.

اسرائیل نیز در روزهای گذشته موافقت کرد ارتش مصر بر شمار نیروهای خود در صحرای سینا در مبارزه با انصار بیت المقدس اضافه کند؛ تحرکات انصار بیت المقدس خطری برای امنیت جنوب اسرائیل نیز به‌شمار می‌آید.

بر پایه توافق‌های مصر و اسرائیل، ارتش مصر تنها باید ضمن موافقت اسرائیل نیروهای نظامی خود در سینا را افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG