لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

افزایش فشار بر واحد پول اروپا در پی نگرانی از آینده یورو در یونان


در پی کاهش بهای نفت و بروز نگرانی از احتمال خروج یونان از حوزه واحد پول یورو، بازارهای جهانی سهام نیز روز سه‌شنبه، ۱۶ دی، برای دومین روز متوالی با افت روبه‌رو شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بازار سهام توکیو روز سه‌شنبه بیشترین افت را در میان بازارهای آسیایی داشت و در پی آن بازارهای نیویورک و اروپا نیز افت‌های شدیدی را به خود دیدند.

در همین حال واحد پولی یورو نیز هم‌اینک به پایین‌ترین ارزش خود در ۹ سال اخیر تنزل کرده که عدم اطمینان از ادامه حضور یونان در حوزه یورو از عوامل مؤثر در این کاهش ارزش عنوان می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها، هر یورو روز دوشنبه ۱٫۱۹۴۱ دلار معامله شد، این واحد پولی اما روز سه‌شنبه با اندکی بهبود ارزش، ۱٫۱۸۶۲ دلار معامله شد.

در یونان، احتمال پیروزی حزب موسوم به «سیریزا»، که مخالف سیاست‌های ریاضت اقتصادی است، در انتخابات ماه جاری میلادی نگرانی‌هایی را برای اتحادیه اروپا سبب شده است.

نگرانی‌ها از این بابت است که حزب یادشده ممکن است شروطی را که اروپا به هنگام ارائه بسته نجات اقتصادی برای یونان مقرر کرده رعایت نکند و قصد خروج یونان از واحد پولی یورو را داشته باشد.

در پی این تحولات، دولت آلمان نسبت به عدم رعایت شروط نجات اقتصادی به یونان هشدار داده است.

پیش از این تحولات نیز واحد یورو از بابت نگرانی‌های مربوط به چشم‌انداز رشد اقتصادی حوزه یورو تحت فشار قرار داشت.

از سوی دیگر در حال حاضر با کاهش قیمت نفت به زیر سطح ۵۰ دلار در هر بشکه سرمایه‌گذاران نیز دچار نگرانی شده و حجم سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش داده‌اند.

افزایش تولید جهانی نفت، کاهش تقاضای خرید نفت، و قوی‌تر شدن دلار از دلایل کاسته شدن از بهای نفت ذکر می‌شود.

XS
SM
MD
LG