لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

ازسرگیری مذاکرات برای آتش‌بس پایدار در غزه


نوار غزه
نوار غزه

با نزدیک شدن پایان مهلت آتش‌بس موقت، مذاکرات میان هیات‌های اسرائیلی و فلسطینی با هدف دستیابی به توافقی جهت برقراری یک آتش‌بس پایدار بین طرفین، از یکشنبه بیست و ششم مرداد در قاهره از سرگرفته شده‌است.

این دور از مذاکرات نیز همچنان به صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری مصر انجام می‌شود.

هیات‌های دو طرف پس از رایزنی‌هایی که در روزهای گذشته با مقامات بالاتر خود در بیت‌المقدس، دوحه، رام‌الله و غزه انجام دادند، به پایتخت مصر بازگشته‌اند.

همزمان آتش‌بس موقت که به پنج هفته بحران جنگی میان ارتش اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی در غزه پایان داد، کماکان رعایت شده‌است.

مهلت پنج روزه آتش‌بس موقت، نیمه‌شب دوشنبه بیست و هفتم مرداد به پایان می‌رسد.

مقامات مصر گفته‌اند، در دو روز باقیمانده از مهلت پنج روزه در وقفه در آتشباری‌های طرفین، به تلاش ادامه خواهند داد تا اسرائیل و فلسطینیان را به پذیرش سندی متقاعد کنند که قاهره در روزهای گذشته پس از دریافت فهرست خواسته‌های دو طرف بحران، تنظیم کرده بود.

در همین حال، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، شنبه در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت، فلسطینیان بدون تامین خواسته‌هایشان در خصوص برپایی بندر، فرودگاه و گشایش گذرگاه‌ها، به توافق آتش‌بس درازمدت تن در نخواهند داد.

مشعل جامعه بین‌المللی را به تلاش برای رفع حصر غزه فراخواند و گفت «خون ریخته شده در غزه برای چانه‌زنی نیست؛ باید مطالبات ما پذیرفته شود اما اسرائیل مشغول اتلاف وقت است».

خبرگزاری آناتولی شنبه به نقل از بلندپایگان مصر نوشته بود، مقامات فلسطینی نگران هستند که پس از تن دادن به آتش‌بس، خواسته‌هایشان از سوی اسرائیل به دست فراموشی سپرده شود.

در همین حال، به گزارش رسانه‌های عربی، عزت الرشق، ارشدترین مقام حماس در مذاکرات قاهره، یکشنبه پس از بازگشت به مصر گفت، فلسطینی‌ها آگاه هستند که همه خواسته‌های آنها ممکن است پذیرفته نشود.

هیات فلسطینی شامل مقامات تشکیلات خودگردانی، جنبش حماس و سازمان جهاد اسلامی فلسطین است اما ریاست هیات را عزام الاحمد، مقام ارشد جنبش فتح و حکومت خودگردانی برعهده دارد.

در این میان، صائب عریقات، مقام ارشد سازمان آزادی‌بخش فلسطین، به نمایندگی از سوی محمود عباس، رهبر تشکیلات فلسطینی، شنبه شب در دوحه با خالد مشعل، با هدف هماهنگی در مطالبات فلسطینیان در آستانه تجدید مذاکرات قاهره، دیدار کرد.

به نوشته رسانه‌های قطر، عریقات به مشعل گفته‌است که تشکیلات خودگردان سند مصری را می‌پذیرد و تاکید دارد که باید «قضیه فلسطینی را از سایر نزاع‌های خاورمیانه (به‌ویژه بحران عراق) دور نگاه داشت».

از سوی دیگر، وای.نت، وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت، یک‌شنبه با استناد به «یک وزیر» دولت اسرائیل نوشته‌است، بسیاری از وزیران این دولت به مذاکرات «بدبین» بوده و «ترجیح می‌دادند گفت‌وگوهای قاهره بی‌نتیجه بماند».

به‌نوشته وای.نت، نفتالی بنت، وزیر ارشد دولت اسرائیل و رهبر حزب راست‌گرای «بیت یهودی» گفته‌است که در صورت تجدید حملات راکتی از غزه به اسرائیل، ارتش این کشور «باید عملیات نظامی گسترده‌تری در غزه را اجرا کند».

آقای بنت از روزهای قبل گفته بود، مذاکرات قاهره «در راستای تامین منافع اسرائیل نیست» و افزوده بود، او برای متوقف کردن این گفت‌وگوها تلاش می‌کند.

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل و رهبر حزب راست‌گرای «اسرائیل خانه ما» نیز در روزهای اخیر گفته‌است، «باید با حماس تسویه حساب سنگین‌تری می‌شد».

این درحالی است که رسانه‌های اسرائیلی در روزهای گذشته خبر می‌دادند که بنیامین نتانیاهو به هیات مذاکره‌کننده خود در قاهره اختیار داد با این موارد موافقت کنند: گشایش گذرگاه‌های مرز غزه، بازسازی غزه، استقرار نیروهای وفادار به تشکیلات خودگردانی در این باریکه، رفع محدودیت‌های تردد و اقامت فلسطینیان در نوار مرزی و گسترش منطقه دریایی تا شش مایل که ماهی‌گیران فلسطینی برای صید ماهی از آب‌های ساحلی دریای مدیترانه روبه‌روی غزه استفاده کنند.

در این گزارش‌ها آمده بود که اسرائیل همچنین آماده‌است شماری از زندانیان امنیتی فلسطینی را پس از تحویل گرفتن جسد دو نظامی کشته شده خود، آزاد کند.

بحران نظامی غزه که از هشتم ژوئیه آغاز شد و به مدت پنج هفته ادامه داشت، به کشته شدن ۱۹۸۰ فلسطینی، زخمی شدن بیش از ده هزار نفر آنها و ویرانی‌های گسترده‌ای در بخش‌های وسیعی از نوار غزه انجامید و در طرف اسرائیلی نیز ۶۴ نظامی و سه غیرنظامی کشته شدند.

امیر قطر، پادشاه عربستان و اتحادیه عرب اعطای کمک مالی برای بازسازی غزه را متقبل شده‌اند.

در این میان، تنش میان اسرائیل و فلسطینیان در بیت‌المقدس و کرانه باختری کماکان ادامه دارد.

به گزارش رادیو اسرائیل، شنبه شب شماری از یهودیان افراطی در مرکز بیت‌المقدس به سوی یک راننده تاکسی عرب حمله‌ور شدند و شعارهای «مرگ بر عرب» سر دادند.

پلیس بیت‌المقدس می‌گوید شش یهودی را در این رابطه دستگیر کرده‌است.

XS
SM
MD
LG