لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

حسن روحانی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز شنبه سی‌ام اردیبهشت در سخنانی که از شبکه خبر ایران پخش شد حسن روحانی را پیروز دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران معرفی کرد.

او آماری که از ۹۹٫۷ دهم درصد شعبات اخذ شده بود را بدین شرح اعلام کرد:

روحانی۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۶۱۶ نفر
رئیسی۱۵ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۴۹ نفر
میرسلیم۴۷۸ هزار و ۲۱۵ نفر
هاشمی‌طبا۲۱۵ هزار و ۴۵۰ نفر
مجموع:۴۱ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۳۱ نفر


وزیر کشور افزود که بدین ترتیب حسن روحانی ۵۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده و به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شده است.

ابراهیم رئیسی نیز ۳۸ و نیم درصد آرا را به خود اختصاص داده است. پس از او میرسلیم و پس از او هاشمی‌طبا قرار دارند.

همچنین به نوشته خبرگزاری تسنیم، ارای باطله بیش از یک میلیون و ۱۹۰ هزار بوده است.

عیسی فرهادی، فرماندار تهران، گفته است که بیش از ۶۰ درصد واجدین شرایط تهرانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت داشته‌اند.

در همین حال ستاد انتخاباتی حسن روحانی اعلام کرد که وی روز شنبه، ساعت ۱۸ به وقت تهران، «گفت‌وگوی کوتاهی با مردم خواهد داشت.»

واکنش‌های اولیه

در واکنش به این اخبار، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی حضور شهروندان در انتخابات ۲۹ اردیبهشت را «پرشور و گسترده» نامید و از این امر تشکر کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی، نیز در این باره روز شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما ثبات را نه از 'ائتلاف‌ها' بلکه از مردم خود می‌گیریم که - بر خلاف بسیاری دیگر - رأی می‌دهند. باید با ایرانیان با احترام رفتار کرد، آنها آماده تعاملند.»

این سخنان او در حالی بیان می‌شود که مقام‌های عربستان سعودی و چند کشور عربی دیگر منطقه که در ائتلاف با عربستان قرار دارند روز شنبه قرار است با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ریاض، پایتخت عربستان، دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

روز شنبه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو پیام تئویتری با اشاره به انتخابات در ایران نوشت: «ایرانیان در حیات سیاسی کشور خود مشارکت پرشوری داشتند. به رئیس جمهور حسن روحانی بابت پشتوانه قوی که به دست آورده، تبریک می‌گویم.»

خانم موگرینی افزود: «اتحادیه اروپا آماده است برای اجرای کامل برجام، تعامل دوجانبه، صلح منطقه‌ای و برآورده ساختن توقعات تمامی ایرانیان همکاری کند.»

خاویر سولانا، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در یک پیام توئیتری نوشت: «تبریک به حسن روحانی. یک پیروزی قاطع. فرصتی دیگر برای کشور او. کارهای بیشتری برای ثبات منطقه باید انجام شود.»

آراء روحانی در انتخابات یازدهم: ۵۰٫۷ درصد

حسن روحانی، متولد شهر سرخه در استان سمنان، ۶۸ سال سن و چهار فرزند دارد.

آقای روحانی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷، سال‌ها به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، و عضو منصوب شورای عالی امنیت ملی مشغول به فعالیت بوده‌است، از اعضای میانه‌روی جامعه روحانیت مبارز، تشکل دست راستی و سنی روحانیان تهران به‌شمار می‌آمد.

وی همچنین رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، و از چهره‌های بسیار نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی، چهره با نفوذ سه دهه حیات جمهوری اسلامی و از اعضای قدیمی جامعه روحانیت مبارز بود.

حسن روحانی بیش از سه دهه است در بطن جریان حکومتی جمهوری اسلامی فعالیت دارد. سخنان او در مورد بازسازی روابط با دنیا، همواره با مخالفت شدید جناح‌های اصول‌گرا مواجه شده‌است.

وی با این حال موفق شد در دوره نخست ریاست‌جمهوری خود به توافق هسته‌ای با قدرت‌های غربی دست یافته و از شدت بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بکاهد.

در سیاست داخلی، حسن روحانی از خود با عنوان نماینده حرکت دست‌یابی به «آزادی‌های اجتماعی» در جمهوری اسلامی یاد می‌کند و مخالفانش را «تندرو» خطاب می‌کند.

وی در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان بود و با کسب ۵۰٫۷ درصد آرا هفتمین رئیس جمهوری ایران شد.

در آن دوره، حسن روحانی که با کسب ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۶۲۹ رأی برنده انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ شد. وی در آن دوره از حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی برخوردار بود.

XS
SM
MD
LG