لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

«۹۴ هزار میلیارد تومان» چک طی ده ماه در ایران برگشت خورده است


گزارش تازه روابط عمومی بانک مرکزی ایران که روز چهارشنبه ۲۶ اسفند منتشر شده نشان می‌دهد که در مقطع ده‌ماهه دی‌ماه ۱۳۹۳ تا مهرماه ۱۳۹۴ در ایران ۷٫۸ میلیون فقره چک برگشت خورده است.

در ارتباط با میزان ارزش چک‌های برگشتی، از گزارش تازه بانک مرکزی ایران چنین برمی‌آید که طی ۱۰ ماه منتهی به مهرماه امسال، ۹۴ هزار میلیارد تومان (برابر با ۲۷ میلیارد دلار) چک در ایران برگشت خورده‌ است.

نزدیک بودن رقم تعداد چک‌های برگشتی در ده ماه یادشده امسال به هشت میلیون فقره در حالی است که گزارش سال گذشته بانک مرکزی حاکی از برگشت خوردن سالانه حدود هفت میلیون فقره چک در ایران بود.

در همین حال به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آمار پیشین که در مورد هشت‌ماهه اول سال ۱۳۹۳ منتشر شده‌ بود نشان می‌داد که طی آن دوره تعداد چک‌های برگشتی سه میلیون و ۹۱۰ هزار فقره بود.

پیش از این حمید تهرانفر با بالا دانستن تعداد چک‌های برگشتی در ایران گفته بود که «آمار بالای چک‌های برگشتی علاوه بر مشکلات اجتماعی موجب افزایش هزینه فعالیت در نظام بانکی می‌شود».

پیش از او نیز احمد میدری، معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی گفته بود که چک‌های برگشتی موجب شده تا چک به عنوان ابزار مبادلاتی در اقتصاد ایران ارزش خود را از دست دهد.

جزئیات بیشتر گزارش تازه

بنا بر گزارش تازه بانک مرکزی در ۱۰ ماهه منتهی به مهرماه امسال ۲٫۹ درصد چک‌های صادر شده به ارزش ۹۴ هزار میلیارد تومان برگشت خورده‌است.

وضعیت چک‌های مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ طی این مدت به ترتیب ۲۶۷ میلیون فقره و ۳۶ هزار و ۵۶۰ هزار میلیارد ریال با میانگین مبلغ ۱۳۷ میلیون ریال است. از این تعداد، در مجموع ۷٫۸ میلیون فقره چک به مبلغ ۹۴۰ هزار میلیارد ریال با میانگین مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال، چک برگشتی بوده‌ است.

در همین حال، نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در مقطع یادشده از نظر تعداد ۲٫۹ درصد و مبلغ ۲٫۶ درصد است.

در این دوره، سهم چک‌های برگشتی اشخاص حقیقی به کل چک‌های مبادله شده از نظر تعداد ۲٫۸ درصد و از نظر مبلغ ۲٫۲ درصد و سهم چک‌های برگشتی اشخاص حقوقی از نظر تعداد ۰٫۱ درصد و از نظر مبلغ ۰٫۴ درصد است.

XS
SM
MD
LG