لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

بانک مرکزی: روزانه بین ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار چک برگشت می‌خورد


محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی ایران، روز دوشنبه ۲۸ مهر اعلام کرد که روزانه به طور متوسط بین ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار چک در کل شبکه بانکی ایران برگشت می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، حمید تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی ایران، در روز ۲۷ مرداد ماه گفته بود که تعداد روزانه چک‌های برگشتی ۱۲ هزار و ۵۶۰ فقره است.

به گزارش خبرگزاری فارس، دبیرکل بانک مرکزی ایران با اشاره به «طرح چکاوک» (چک الکترونیک) گفت که این طرح با هدف «ایجاد اطمینان از وصول برای گیرنده چک» در بهمن یا اسفند سال جاری به اجرا در خواهد آمد.

این طرح دو سال پیش در شورای پول و اعتبار تصویب و وارد فاز اجرایی شد.

داود محمد بیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ایران، در تیرماه سال گذشته درباره طرح چکاوک به سایت این بانک گفت که با اجرای این طرح، بانک مرکزی «سامانه‌ای در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد که آنها را از گردش لاشه چک بی‌نیاز می‌کند.»

او افزوده بود: یکی از مزایای این طرح «افزایش سرعت پردازش و نقدشوندگی چک‌هاست و با این سامانه، چک‌ها در دورترین نقاط ایران حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت وصول می‌شود.»

بر اساس این گزارش، قرار بود طرح چکاوک پس از اجرای آزمایشی در این چهار استان در اول آذر ماه به طور کامل اجرا شود. اما به گفته دبیر کل بانک مرکزی ایران، «با توجه به وسعت برخی بانک‌ها و طولانی‌تر بودن فرایند پیاده‌سازی طرح برای آنها، مقرر شد طرح دو ماه به تعویق بیفتد.»

با این همه، به گفته محمود احمدی، انتشار «ایران چک» ادامه خواهد یافت زیرا «طرح دائمی شدن آن در قالب برنامه ششم توسعه» ارائه شد.

او اضافه کرد: «البته بانک مرکزی انتشار ایران چک را در حداقل ممکن دنبال می‌کند تا مردم بیشتر از ابزارهای الکترونیک پرداخت استفاده کنند اما این ابزار نیاز جامعه به پول نقد را پوشش می‌دهد و ترجیح ما استفاده از این ایران چک‌ها است.»

طرح چکاوک در حالی به مرحله پایانی برای اجرا نزدیک می‌شود که پیش از این فعالان اقتصادی و مسئولین دولتی ایران درباره تاثیر آمار بالای چک‌های برگشتی هشدار داده بودند.

در این ارتباط، احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهمن سال گذشته گفته بود که چک‌های برگشتی موجب شده‌است تا چک به عنوان ابزار مبادلاتی در اقتصاد ایران ارزش خود را از دست بدهد.

آقای میدری گفته بود: «کاهش ارزش چک موجب افزایش میزان مبادلات نقدی در کشور خواهد شد و این امر مشکلاتی را در اقتصاد به وجود می‌آورد.»

XS
SM
MD
LG