لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

حذف «دو میلیون نفر» از فهرست یارانه‌بگیران در ایران


محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران از حذف دو میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران خبر داد و گفت که با حذف این افراد و انصراف دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دیگر، چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدباقر نوبخت، شامگاه یک‌شنبه ۱ مرداد، در یک برنامه تلویزیونی خبر داد که این مبلغ در طرح «تحول سلامت» هزینه شده‌است تا مردم درصد کمتری از هزینه درمان را شخصاً پرداخت کنند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی تأکید کرد که «منابع اطلاعاتی» دولت برای شناسایی درآمد همه ۷۶ میلیون نفر، «ضعیف» است و «سیستم مالیاتی» تلاش می‌کند افراد پردرآمد را شناسایی کند.

آقای نوبخت با بیان اینکه تنها ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، افزود: «در این فرضیه باید یارانه ۶۶ میلیون نفر قطع شود... هرچند که این به نفع دولت است اما این راه درست نیست.»

مجلس ایران پس از رفع ایرادهای شورای نگهبان به قانون بودجه سال ۹۴، تعیین مصداق خانوارهای پردرآمد برای قطع یارانه نقدی آن‌ها را به دولت واگذار کرد تا بر اساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار، محل سکونت و میزان درآمد آن‌ها تصمیم بگیرد.

بر اساس گزارش‌ها، «فرایند» حذف افراد پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران، از چند ماه پیش توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده‌است.

در همین حال علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اعلام کرده بود که تا پایان مرداد یارانه دو میلیون نفر حذف خواهد شد.

پرداخت نقدی یارانه‌ها از دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، آغاز شد و با وجود انتقادات فراوان مقامات دولت حسن روحانی از این اقدام، پرداخت این یارانه‌ها همچنان ادامه دارد.

در همین حال مجلس ایران در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۱ اعلام کرده بود که در این سال با وجود ممنوعیت قانونی، به جز مبالغ پیش‌بینی شده در قانون، بیش از چهار هزار میلیارد تومان «از سایر منابع» برای پرداخت یارانه‌ها اختصاص یافته‌است.

درهمین حال بر اساس قانون بودجه سال ۹۳ دولت برای تحقق «شاخص عدالت در سلامت و کاهش هزینه‌های مستقیم مردم» باید ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کرد.

با این حال براساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در شش‌ماهه اول سال گذشته از این رقم هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان، یعنی معادل ۳۰ درصد بودجه مصوب مجلس پرداخت شده‌است.

به گفته کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در مدت مشابه سال ۹۲ و در دولت محمود احمدی‌نژاد مبلغی از این بابت پرداخت نشده‌است.

در همین حال آقای نوبخت نیز در سخنان روز یک‌شنبه خود گفت که در سال‌های گذشته علاوه بر مبلغ به‌دست‌آمده از حذف یارانه‌ها، هر سال ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از خزانه برای پرداخت یارانه هزینه شده‌است.

وی تأکید کرد که ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی ماهیانه برخلاف قانون پرداخت شده‌است و باید نصف این مبلغ به مردم پرداخت می‌شد.

XS
SM
MD
LG