لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۴

نایب رئیس مجلس ایران نتیجه تفاهم هسته‌ای را مثبت دانست


محمد حسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس (در وسط)
محمد حسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس (در وسط)

با وجود انتقاد برخی از نمایندگان مجلس از تفاهم اتمی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در لوزان، نایب رئیس و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، از این تفاهم ارزیابی مثبتی داشته و آن را به معنای «اذعان دشمنان» به تعریف شدن ایران در «کلوپ هسته‌ای» دانستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد حسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی، ریاست جلسه علنی مجلس در روز یک‌شنبه ۱۶ فروردین را بر عهده داشت، «به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران» از سوی کشورهای غربی، را «یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران» دانست.

او از «اذعان دشمنان» به اینکه ایران «در کلوپ هسته‌ای جهان تعریف می‌شود» سخن گفته و افزود: «غرب هیچ‌گاه برای هیچ کشوری حق غنی‌سازی را دیگر به رسمیت نخواهد شناخت تنها یک استثناء وجود دارد و آن ایران است.»

گفته‌های آقای ابوترابی درحالی بیان می‌شود که در روزهای گذشته برخی از نمایندگان مجلس از جمله اسماعیل کوثری، حمید رسایی، و محمد حسین آصفری به شدت از توافق لوزان انتقاد کرده بودند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی کوچک‌زاده، از نمایندگان عضو جبهه پایداری، در جلسه علنی روز یک‌شنبه مجلس پلاکاردی بر دست گرفته بود که بر روی آن نوشته شده بود: «هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی، اقتصادی، فرهنگی، ارتش و دیگر شئون کشور شود، ممنوع است-اصل ۱۵۳ قانون اساسی.»

این در حالی است که بهروز نعمتی، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، گفت که از نظر علی لاریجانی، رئیس مجلس بیانیه لوزان «در مجموع مثبت» است.

پیش از این نیز ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان در مجلس، خبر داده بود که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز شنبه با علی لاریجانی، رئیس مجلس، دیدار و درباره مذاکرات هسته‌ای لوزان با او گفت‌وگو کرده‌است.

صفر نعیمی، سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، نیز به نقل از علی لاریجانی خبر داد که از محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ایران، دعوت خواهد شد تا در جلسه غیرعلنی صبح روز سه‌شنبه به نمایندگان در مورد بیانیه لوزان توضیح دهند.

«راه همواری برای تصویب پروتکل الحاقی در مجلس وجود ندارد»

یکی از اعتراضات برخی از نمایندگان مجلس به توافق لوزان تعهد دولت ایران برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای است.

در همین حال علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز روز یک‌شنبه گفت که «راه همواری» برای تصویب پیوستن ایران به این پروتکل در مجلس «وجود ندارد.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای بروجردی اضافه کرد: «۱۰ سال قبل که دولت به صورت داوطلبانه این پروتکل را اجرا کرد... آن‌ها موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت منتقل کردند و ما مصوب کردیم و دولت را مکلف کردیم تا اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و به همین دلیل این اجرا متوقف شد.»

وی تصریح کرد: «اما اکنون فرض بر این است که با لغو کردن ۶ قطعنامه، ما مجدداً از شورای امنیت خارج شویم و به یک وضعیت عادی برگردیم که این شرایط، شرایط قبل از مصوبه مجلس است.»

آقای بروجردی روز پنج‌شنبه، ۲۲ آبان ۹۳ نیز گفته بود که اگر بخشی از توافق نهایی ایران با کشورهای گروه ۱+۵ پذیرش پروتکل الحاقی باشد «حتماً مجلس ورود می‌کند.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی نیز روز یک‌شنبه در این‌باره گفت: «در بعد نظارت نیز پذیرفته شده تا دوربین‌های آژانس تا کنون به صورت آفلاین فعال بوده از این پس به صورت آنلاین تصاویر را منتقل کند و این تصاویر به طور همزمان در مراکز تروریستی رژیم صهیونیستی، انگلیس و فرانسه دیده می‌شود که این اقدام فوق پروتکل الحاقی است و حتی در این پروتکل هم این موضوع نیامده‌است.»

بر اساس توافق ایران و گروه ۱+۵ در لوزان، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اعلام کرد که تا مدتی پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای را «داوطلبانه» اجرا خواهد کرد.

بر پایه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای که در دولت محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، امضاء شد، اما به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید، بازرسان آژانس مجاز خواهند شد هر زمانی که لازم می‌دانند از تاسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کنند.

آقای بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که نتایج نشست لوزان عملاً جمهوری اسلامی را «وارد باشگاه فناوری هسته‌ای منهای ساخت بمب هسته‌ای» کرده‌است.

وی در عین حال گفت که باقی ماندن هزار سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای فردو یک نوع «بازدارندگی» را به وجود می‌آورد که «اگر آن‌ها خواستند تخطی کنند، ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز جمعه گفته بود که فعالیت بیش از «هزار سانتریفیوژ» در سایت هسته‌ای فردو ادامه پیدا می‌کند که از این تعداد سانتریفیوژ «دو زنجیره» بدون مواد هسته‌ای کار خواهد کرد.

پذیرفتن غنی‌سازی محدود اورانیوم تنها در تاسیسات نظنز، تبدیل سایت فردو به مرکز تحقیقاتی، بازطراحی بین‌المللی رآکتور آب سنگین اراک، انتقال سانتریفیوژهای غیرفعال ایران به انبار، کاهش ذخیره اورانیوم و البته نظارت مرتب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله تعهدات ایران بر اساس توافق لوزان اعلام شده‌است.

«اسرائیل و تندروها و جنگ‌طلب‌ها مانع‌تراشی می‌کنند»

همزمان با سخنان نمایندگان مجلس درباره تفاهم اتمی لوزان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با تأکید بر اهمیت سه ماه پیش رو برای طرف‌های مذاکره گفت: «مطمئن باشید اسرائیل و لابی‌هایش، افراطیون، تندروها، جنگ‌طلب‌ها و کسانی که از صلح و آرامش می‌ترسند، دست به کار می‌شوند و با قلم و قدم هر چه بتوانند مانع‌تراشی می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی اضافه کرد: «مطمئن باشید رسانه‌های صهیونیستی بلندگوی مخالفان توافقات هسته‌ای ایران و ۱+۵ خواهند بود.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ضمن ابراز ناخشنودی عمیق از «تفاهم» هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، روز جمعه، چهاردهم فروردین، با کابینه خود نشست اضطراری برگزار کرد.

آقای هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفند۹۳، نیز گفته بود که گروه موسوم به «دلواپسان» در ایران با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، «هم‌زبان» شده‌اند.

عنوان «دلواپسان» در رسانه‌های ایران پس از برگزاری همایشی با نام «دلواپسیم» در سیزدهم اردیبهشت ماه برای منتقدان مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ که بیشتر آنها نزدیک به جبهه پایداری هستند، به کار می‌رود.

XS
SM
MD
LG