لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

روحانی: انسجام داخلی، توان تيم مذاکره‌کننده را در مرحله بعدی افزايش می دهد


حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، روز شنبه ۱۵ فروردين گفته است، «وحدت و انسجام داخلی» می تواند باعث افزايش توان تيم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در مراحل بعدی مذاکرات هسته ای و نگارش نهايی توافق بشود.

همزمان با اظهارات رييس جمهوری ايران، شماری از نمايندگان اصولگرای مجلس از «ابهام» ها در بيانيه تفاهم لوزان انتقاد کرده اند و قرار است محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، به کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس برود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، حسن روحانی با اشاره به اين که «توفيق به دست آمده در اين مرحله از مذاکرات هسته‌ای، اميدواری به حل کامل مشکلات را افزون کرده است»، گفته است: «ارتقای اميد و سرمايه اجتماعی، وحدت و انسجام داخلی به افزايش توان تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای در ادامه مسير برای نگارش توافق نهايی خواهد انجاميد.»

طبق اين گزارش رييس جمهوری ايران در ديدار نوروزی با جمعی از وزرا، معاونين و مديران دستگاه‌های اجرايی، تصريح کرده است: يکی از اولين برکات همدلی و همزبانی دولت و ملت، توفيقی بود که در آغاز سال ۹۴ در عرصه هسته‌ای به دست آمد.

ايران و کشورهای ۱+۵ روز پنجشنبه دوم آوريل (۱۳ فروردين) در لوزان سوييس با انتشار بيانيه ای اعلام کردند که «چارچوب» های توافق نهايی را مشخص کرده اند.

حسن روحانی همچنين در خصوص تفاهم لوزان گفته است: در اين مذاکرات، بر حق جمهوری اسلامی ايران برای غنی‌سازی در خاک خود، تصريح شده است. نيروگاه آب سنگين اراک با تکنولوژی جديدتر به کار ادامه خواهد داد و تأسيسات فردو و نطنز نيز که در ابتدای امر طرف مذاکره‌کننده خواهان تعطيلی کامل آنها بود، همچنان فعال خواهند بود. از سوی ديگر اثبات اينکه نمايندگان جمهوری اسلامی می‌توانند در برابر شش قدرت جهانی بر سر يک ميز نشسته و با اقتدار از منافع خود دفاع کنند، دستاورد بزرگی است.

در حالی رييس جمهوری ايران خواستار انسجام داخلی برای حمایت ازمذاکره کنندگان شده است که از روز پنجشنبه تاکنون علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از اظهار نظر در خصوص تفاهم لوزان خودداری کرده است.

اين در حالی است برخی از نمايندگان رهبر از اين تفاهم به طور ضمنی حمايت کردند و در مقابل حسين شريعتمداری، نماينده رهبر در موسسه کيهان به شدت از اين تفاهم انتقاد کرده است.

« در مذاکره فقط نبايد حرف ما به کرسی بنشيند»

در همين زمينه، محمد باقر قاليباف، شهردار تهران نيز در يادداشتی در خصوص تفاهم لوزان نوشته است:«نبايد پشت تيم مذاکره‌کننده را خالی کنيم اين کار مثل آن است که وسط صحنه نبرد به‌دليل اختلاف سليقه و درگيری‌های قبلی شخصی و گروهی با سربازان، نبرد آنها را زير سؤال ببريم. دل نگرانی از جزئيات تفاهم شده قابل پذيرش است اما توقعات بيجا داشتن از يک مذاکره در اين سطح به دور از منطق و عقل است.»

به گزارش سايت فردا نيوز، شهردار تهران اضافه کرده است:« قاعدتا منطق مذاکره منطق دادوستد است و البته توازن اين دادوستد اهميت دارد اما برخی به‌گونه‌ای اظهارنظر می‌کنند که گويا قرار است در مذاکره فقط حرف ما به کرسی بنشيند!»

محمد باقر قاليباف اضافه کرده است:«به صرف اعلام توافق هم نبايد اظهار شادی و شعف کنيم تا زمانی که جزئيات آن کامل و شفاف ارائه نشده است. اما به يقين آنچه در بيانيه مشترک آمده اگر برداشت لغو يکباره تحريم‌ها در ازای اقدامات ايران صحيح باشد بايد اميدوار بود که در تدوين نهايی توافق و طرح جزئيات نيز به همين منوال پيش برود.»

همزمان با انتقاد و حمایت برخی از شخصیت‌های سیاسی از تفاهم اتمی ايران و کشورهای ۵+۱ در لوزان، بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ايران، مردم در تعدادی از شهرهای ايران شامگاه پنجشنبه و جمعه، ۱۳ و ۱۴ فروردين، با حضور در خيابان شادمانی خود را از این تفاهم ابراز کردند.

XS
SM
MD
LG