لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

نوبخت: کابینه دوازدهم فراجناحی خواهد بود


محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری ایران
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری ایران

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری ایران می‌گوید کابینه دولت دوازدهم، «فراجناحی» خواهد بود.

به گزارش روز شنبه (۳۱ تیر) خبرگزاری ایرنا، آقای نوبخت این موضوع را در نشست مشترک ستاد «اقتصاد مقاومتی»، کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در رشت بیان کرده است.

وی در توضیح آنچه «فراجناحی» بودن کابینه نامیده نیز گفته که برای توسعه و پاسخ به «مطالبات مردمی»، باید از همه «ظرفیت‌ها» استفاده کنیم.

این مقام دولتی از همه جریان‌های سیاسی «اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدال‌گرا» خواسته برای تحقق مطالبات مردمی، «شورای راهبری توسعه استان را تشکیل دهند.»

نوبخت در ادامه اظهاراتش، خواستار بستن «میثاقی» با نمایندگان مجلس شد مبنی بر اینکه «به دور از علایق و سلایق سیاسی در کنار هم و با هم، هم‌پیمان باشیم».

اظهارات وی پس از آن بیان می‌شود که سه تن از نمایندگان مجلس نسبت به آنچه «هماهنگی» فهرست کامل کابینه دوازدهم با رهبر جمهوری اسلامی اعلام شد، انتقاد کردند.

علی مطهری، نایب رئیس، و محمود صادقی و غلامرضا حیدری، دو عضو فراکسیون امید مجلس از این اقدام حسن روحانی گلایه کرده‌اند.

آقای مطهری در گفت‌وگو با وب‌سایت فراکسیون امید مجلس گفته ارائه فهرست وزرای پیشنهادی به آیت‌الله علی خامنه‌ای قبل از معرفی آنها به مجلس «کار درستی نیست و باعث می‌شود امکان اظهار نظر دربارهٔ این گزینه‌ها محدود شود.»

به گفته وی، «نباید رئیس جمهور چنین فضایی را قبل از معرفی کابینه ایجاد کند. از نظر قانونی هم چنین الزامی وجود ندارد. شاید آقای روحانی می‌خواهد خودش را از سیل پیشنهادها راحت کند.»

بر اساس یک روال معمول در جمهوری اسلامی، رئیس جمهور ایران برای انتخاب برخی وزیران از جمله اطلاعات، خارجه، دفاع و کشور باید نظر رهبر جمهوری اسلامی را نیز جلب کند.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس نیز در توئیتر خود نوشته «طبق سنت رایج» رؤسای جمهوری دو سه وزیر را با رهبر جمهوری اسلامی «هماهنگ می‌کردند» ولی حسن روحانی می‌گوید من همه اعضای کابینه را با او «هماهنگ می‌کنم.»

در همین زمینه برخی از رسانه‌ها از جمله باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما، خبر داده بودند که حسن روحانی روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر برای ارائه فهرست کابینه به رهبر جمهوری اسلامی به مشهد سفر کرده است. دربارهٔ نتایج این دیدار گزارشی منتشر نشده است.

به گزارش ایسنا، جبار کوچکی‌نژاد، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان «ولایی» مجلس شورای اسلامی هم گفته که «طبق گفته رئیس جمهور، ایشان به طور قطع در خصوص تشکیل کابینه و افراد آن با …. رهبری مشورت داشته و خواهند داشت.»

خبرگزاری میزان نیز به نقل از مهرداد بائوج لاهوتی، سخنگوی کمیسیون «مستقلان ولایی» مجلس نوشته که حسن روحانی در دیدار امروز خود با اعضای این فراکسیون گفته «۵۰ درصد کابینه تغییر خواهد کرد و ۵۰ درصد دیگر از کابینه فعلی خواهد بود.»

لاهوتی دربارهٔ موضوع حضور زنان در کابینه دوازدهم نیز گفته که «هم اعضای فراکسیون و هم رئیس جمهور نسبت به آن تأکید داشتند، لذا الزاماً موضوع حضور زنان در کابینه به عنوان حضور در بین وزرا نیست و موضوع در زمینه حضور زنان در خود کابینه بود.»

XS
SM
MD
LG