لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

کمالوندی: ساخت پیشران‌های هسته‌ای در ایران شاید اقتصادی نباشد


بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه ۳۰ آذر با اذعان به این‌که غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران «توجیه اقتصادی نداشت»، گفت که استفاده از سوخت هسته‌ای برای ناوها و زیردریایی‌های ایران نیز «شاید اقتصادی نباشد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای کمالوندی در نشستی خبری در بارهٔ زمان‌بندی ساخت پیشران‌های هسته‌ای گفت: «ساخت پیشران‌های هسته‌ای ولو در چارچوب برجام شدنی است اما شاید اقتصادی نباشد مثل غنی‌سازی که توجیه اقتصادی نداشت اما کالایی استراتژیک بود.»

او افزود: «در عین حال برای اقتصادی شدن این محصول شاخص‌هایی وجود دارد. ساخت پیشران، استراتژیک است و با وجود عدم تمایل کشورهای بزرگ به وارد شدن در این عرصه ایران می‌تواند ورود پیدا کند. من فکر می‌کنم تصمیم هیئت نظارت در این خصوص مدبرانه بوده است.»

به تازگی، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در واکنش به تمدید ده‌ساله قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران (آیسا)، طی حکمی از علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، خواست که با همکاری مراکز علمی و پژوهشی کشور، نسبت به طراحی و تولید پیشرانه (موتور) هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه ترابری دریایی، اقدام کند.

حسن روحانی رئیس سازمان انرژی اتمی را موظف کرد که طرح و برنامه زمان‌بندی شده برای اجرای بندهای این حکم را ظرف حداکثر سه ماه به او ارائه کند.

حسن روحانی همچنین روز سه‌شنبه ۲۴ آذر، در نامه‌ای به سازمان انرژی اتمی خواستار برنامه‌ریزی برای ساخت کشتی با سوخت هسته‌ای در ایران شده بود.

در همین علی‌اکبر صالحی نیز گفته است که دربارهٔ این موضوع با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که سوخت مورد استفاده برای این کشتی‌ها «از ۵ درصد تا ۹۰ درصد» غنی‌سازی می‌شود اما ایران این اقدام را در چارچوب تعهدات «پادمانی» انجام می‌دهد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز اخیراً به دستور حسن روحانی در خصوص ساخت کشتی با سوخت هسته‌ای واکنش نشان داده و گفته است که این تصمیم تهران نقض توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی، برجام، نیست.

توضیح روز سه‌شنبه بهروز کمالوندی در مورد این‌که غنی‌سازی اورانیوم در ایران «توجیه اقتصادی نداشت» در حالی ارائه می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی سال‌ها است بر پیگیری برنامه غنی‌سازی به خاطر «مصارف پزشکی» و «اهداف صلح‌آمیز» تأکید کرده‌اند و این اتهام را که برنامه اتمی جمهوری اسلامی پوششی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است، رد کرده‌اند.

حسین آرین،تحلیلگر نظامی،در مقاله ای نوشته «حکم حسن روحانی برای ساختن این راکتور حتی اگر توان آن در کشور وجود داشته باشد، نه از نظر اقتصادی و کاربُردی در کشتی‌های تجاری قابل توجیه است و نه واکنش سنجیده‌ای در مقابل تمدید قانن تحریم‌های آمریکا علیه ایران محسوب میشود.»

XS
SM
MD
LG