لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

کاخ سفید: تصمیم ایران برای تولید سوخت هسته‌ای کشتی نقض برجام نیست


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه به دستور حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در خصوص ساخت کشتی با سوخت هسته‌ای واکنش نشان داده و گفته است این تصمیم تهران نقض توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی، برجام، نیست.

رئیس جمهور ایران روز سه شنبه در دونامه جداگانه‌ به علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی،‌ و محمد جواد ظریف، وزیر مور خارجه، به آنها دستور داده است که اقدامات پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‏نقض این توافق بین المللی را اجرا کنند.

ماموریت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در این نامه عبارتند از «برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل ‌و نقل دریایی» و «مطالعه و طراحی تولید سوخت مصرفی پیشران هسته‌ای» با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی.‏

به گزارش رویترز جاش ارنست گفته است: آنچه را که ایرانی‌ها امروز اعلام کرده اند نقض توافق بین المللی که در راستای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته به دست آمد، نیست.

در همین زمینه جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که واشینگتن به توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ارزیابی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای اطمینان دارد.

آقای کربی با اشاره به دستور حسن روحانی اضافه کرده است: خیلی چیزی‌ها را در این خصوص ما نمی دانیم اما دستیابی به توانایی نیروی محرکه هسته‌ای دریایی نیازمند تعهدات بزرگی برای کشور است و ممکن است چند دهه طول بکشد.

در همین حال، یک سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه گفته است، آنچه که رییس جمهوری ایران دستور داده بیشتر در باره استفاده ازفناوری هسته‌ای در عرصه دریایی است و نه غنی سازی با غلظت بالاتر بنابراین چنین اقدامی ناقض توافق هسته‌ای نخواهد بود.

حسن روحانی روز سه شنبه در راستای آنچه «اهمال، تعلل و نقض برجام» از سوی آمریکا نامیده و نیز همچنین اقدام کنگره آمریکا درتمدید ده ساله قانون تحریم‌های ایران»٬ در دو نامه جداگانه به محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی٬ دستور داده است تا اقدامات متقابلی انجام شود.

آقای روحانی خطاب به ظریف نوشت که «به وزارت ‏امور خارجه دستور داده می‌شود نسبت به اجرای مراحل پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‏نقض اقدام نموده و دیگر پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی لازم را نیز به ‌طور جدّی معمول دارد.‏»

وی همچنین از ظریف خواست تا گزارش اقدامات وزارت خارجه در این زمینه را ظرف یک ماه به اطلاع وی برساند.

ابتدا مجلس نمایندگان آمریکا «قانون تحریم‌های ایران» را با اکثریت ارا به تصویب رساند،‌ آنگاه سنای این کشور نیز بدون حتی یک رای مخالف٬ این قانون را برای۱۰ سال دیگر تمدید کرد.

برای تکمیل روند قانونی شدن این مصوبه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا می بایست این قانون را امضا کند.

تصویب تمدید قانون تحریم های ایران در کنگره آمریکا، خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را درپی داشته است.

XS
SM
MD
LG