لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

واکنش به تمدید قانون تحریم‌ها؛ کمیته نظارت بر برجام تشکیل جلسه داد


حسن روحانی ریاست نشست کمیته نظارت بر برجام را بر عهده دارد
حسن روحانی ریاست نشست کمیته نظارت بر برجام را بر عهده دارد

هم‌زمان با انتشار نامه غلامعلی خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل متحد به دبیر کل این سازمان که در آن، مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های ایران را مغایر برجام دانسته، خبرگزاری‌های ایران از برگزاری نشست کمیته نظارت بر برجام در محل دبیرخانه شورای‌ عالی امنیت ملی خبر دادند.

آمریکا اما تاکید دارد که تمدید قانون تحریم‌های ایران مغایر با برجام نیست و این تحریم‌ها از سال ۱۹۹۶ بوده است.

روز چهارشنبه، هفدهم آذرماه، خبرگزاری ایسنا، گزارش داد که نشست کمیته نظارت بر اجرای برجام به ریاست حسن روحانی، رییس شورای عالی امنیت ملی در واکنش به تمدید قانون تحریم‌های ایران برگزار شده است.

از سویی غلامعلی خوشرو در نامه خود به بان کی مون تأکید کرده است که «بر اساس مفاد برجام، آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام متعهد شده که از تمدید و وضع مجدد تحریم و یا هر اقدام مغایر با اهداف، نص و روح برجام خودداری کند.»

به نوشته سفیر ایران در سازمان ملل متحد، «تمدید قانون تحریم ایران، بر خلاف تعهدات برجامی آمریکاست و لذا این کشور مسؤول پیامدهای منفی و آثار زیانبار چنین اقدامی خواهد بود.»

در این نامه، غلامعلی خوشرو، از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است تا «از همه طرف‌های برجام بویژه آمریکا بخواهد تا به تعهدات خود در قبال این توافقنامه پایبند بمانند.»

نماینده ایران در سازمان ملل متحد، همچنین از دبیر کل سازمان ملل متحد، خواسته است تا «این اقدام آمریکا و سایر موارد بد عهدی این کشور در اجرای تعهدات برجام را در چارچوب گزارش آتی خود به شورای امنیت منعکس کند.»

به گزارش ایسنا، نشست روز چهارشنبه کمیته نظارت بر اجرای برجام با هدف بررسی روند تحولات در اجرای برجام به ویژه موضوع تصویب طرح تمدید تحریم‌های ایران از سوی سنای آمریکا و بررسی واکنش‌های احتمالی ایران در صورت اجرایی شدن این قانون برگزار شده‌است.

در این نشست کمیته نظارت بر اجرای برجام، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گزارش سفر خود به کشورهای شرق آسیا به ویژه چین را نیز به اعضای این کمیته ارایه می‌کند.

اعضای این کمیته که ریاست آن را حسن روحانی برعهده دارد، علی‌ لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، حسین دهقان، وزیر دفاع، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، سعید جلیلی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی امنیت ملی و علی‌اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله علی خامنه‌ای هستند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، هم‌زمان دبیر این هیأت است و وظیفه اطلاع‌رسانی و ارایه گزارش‌های مربوطه با وی و هیات نظارت است.

حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران، روز یک‌شنبه گذشته در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی اعلام می‌کنم که ما نقض برجام را تحمل نخواهیم کرد و به ‌آن پاسخ مناسبی خواهیم داد.»

سنا و مجلس نمایندگان به تازگی به تمدید قانون تحریم‌های ایران، برای ۱۰ سال دیگر، رای داده‌اند. این طرح از سال ۱۹۹۶ آغاز شده و هر ده سال یک بار برای تمدید در کنگره به رای گذاشته می‌شود.

به رغم تصویب تمدید قانون تحریم‌های ایران تا سال ۲۰۲۶ میلادی، اریک شولتز، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، گفته بود که «انتظار می رود باراک اوباما طرح تمدید «قانون تحریم‌های ایران» برای ۱۰ سال را امضا کند، ولی این مصوبه به وزیر امور خارجه اختیار می دهد تا زمانی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای (برجام) پایبند باشد، تحریم‌های هسته‌ای را از این مجموعه حذف کند.»

همچنین جان کربی، دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار موضع کاخ سفید در مورد اختیار وزیر خارجه ایالات متحده برای حذف بخش‌های هسته‌ای قانون تحریم‌های ایران، یادآور شد که به زعم او تمدید این قانون، توانایی آمریکا را در عمل به تعهداتش در چارچوب برجام، محدود نخواهد کرد.

پیش از این، علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در نخستین روزهای آذرماه، اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تمدید قانون تحریم‌های ایران را نقض توافق هسته‌ای دانسته بود و نسبت به واکنش تهران هشدار داده بود.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی خود، گفته بود «که در صورت پیروزی در انتخابات توافق هسته‌ای را پاره خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG