لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

ظریف: درخواست ایران برای تشکیل کمیسیون مشترک برجام


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید که در واکنش به اقدامات آمریکا دو بار به فدریکا موگرینی، رئیس کمیسیون مشترک برجام، نامه نوشته است
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید که در واکنش به اقدامات آمریکا دو بار به فدریکا موگرینی، رئیس کمیسیون مشترک برجام، نامه نوشته است

وزیر خارجه ایران می‌گوید که او تاکنون دوبار درباره «بدعهدی» آمریکا در برجام به فدریکا موگرینی، رئیس کمیسیون مشترک برجام، نامه نوشته و بر اساس دستور حسن روحانی بار دیگر خواستار مطرح شدن تمدید تحریم‌های داماتو در این کمیسیون خواهد شد.

به گزارش وبسایت خانه ملت، وابسته به مجلس، محمد جواد ظریف روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر گفت که براساس توافق اتمی وین یا برجام، در مواردی که اقدام یکی از اعضا مغایر با توافق باشد، طرف دیگر می‌تواند این موضوع را در کمیسیون مشترکی که پیش‌بینی شده است، مطرح کند.

وی اعلام کرد که بر اساس دستور رئیس جمهور، وزارت خارجه از کمیسیون مشترک برجام خواهد خواست که مصوبه سنای آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های داماتو علیه ایران، در این کمیسیون مطرح شود.

وزیر خارجه ایران اعلام کرد که تاکنون دوبار به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین مسئول کمیسیون مشترک برجام نامه نوشته است.

به گفته آقای ظریف، یکی از این نامه‌ها منجر به تشکیل کمیسیون مشترک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شده و نامه دیگر نیز بعد از مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران ارسال شده است.

وزیر خارجه ایران اشاره نکرده که نامه به فدریکا موگرینی مربوط به کدام یک از مصوبات مجلس نمایندگان آمریکا بوده است.

پنجمین کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرای خارجه طرفین در روزهای پایانی شهریور ماه با سرپرستی عباس عراقچی و هلگا اشمیت معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شده بود.

به گفته مقامات ایرانی کند بودن روند لغو تحریم‌های ایران و فضای روانی باقی مانده از تحریم‌ها از مباحث مطرح‌شده در این کمیسیون بود.

رئیس جمهوری ایران روز پنج‌شنبه ۳ مهر گفته بود که در جلسه کمیسیون نظارت بر اجرای توافق اتمی وین «همه» کشورها به آمریکا گفته‌اند که اقداماتش با توافق اتمی «منطبق نیست و آمریکا قول داد که این روند را اصلاح کند».

پس از موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با تمدید قانون تحریم‌های داماتو علیه ایران، سنای این کشور نیز بدون حتی یک رای مخالف این قانون را برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد.

مقام‌های آمریکا می‌گویند تمدید قانون تحریم‌های ایران مغایر با این توافق نیست و این تحریم‌ها از سال ۱۹۹۶ میلادی وجود داشته است.

با این حال این اقدام با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده و دولت حسن روحانی برای واکنش نسبت به این اقدام آمریکا از سوی بخش‌های مختلف جریان محافظه‌کار به شدت تحت فشار قرار داشت.

در همین حال رئیس جمهور ایران روز سه شنبه به وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دستور داد نسبت به «اجرای مراحل پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‏نقض» آن اقدام کنند.

ساعاتی پس از انتشار این نامه، علی اکبر ولایتی، عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام، گفت که این دستور«به طرف مقابل نشان می‌دهد از حقوقمان عقب نشینی نخواهیم کرد».

وی اضافه کرد: «در جلسه اخیر هیئت نظارت بر برجام نیز این تصمیم گرفته شد که جمهوری اسلامی ایران قاطعانه در مقابل بدعهدی‌های امریکا بایستد و آقای روحانی هم به وظایف انقلابی خود عمل می‌کند.»

«هیئت نظارت بر برجام» در ایران روز چهارشنبه ۱۷ آذر اعلام کرده بود که اجرایی شدن تمدید قانون «آیسا»، قانون تحریم‌های ایران، را «نقض فاحش» این توافق‌نامه می‌داند و در واکنش به آن، «تدابیر لازم» را به اجرا خواهد گذاشت.

ریاست هیئت نظارت بر برجام را حسن روحانی برعهده دارد و اعضای آن علی‌ لاریجانی، رئیس مجلس؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه؛ حسین دهقان، وزیر دفاع؛ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی؛ علی ‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی؛ سعید جلیلی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی؛ و علی‌ اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله علی خامنه‌‌ای هستند. آقای ظریف که در سفر خاور دور به سر می برد، در این نشست حضور نداشت.

XS
SM
MD
LG