لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

امضای «قرارداد بزرگ» صادرات نفت ایران به ایتالیا


چند ماه بعد از امضای قرارداد صادرات نفت ایران به شرکت ساراس ایتالیا، شرکت «اِنی» این کشور نیز قرارداد مشابهی با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد.

خبرگزاری مهر چهارشنبه اول دی ماه گزارش داد که ایران و شرکت انی - به عنوان بزرگترین شرکت نفتی ایتالیا- قرارداد یکساله‌ای به منظور فروش روزانه ۶۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام برای سال ۲۰۱۷ امضا کردند که «بزرگترین قرارداد فروش نفت به ایتالیایی‌ها است.»

قبلاً در اواخر اردیبهشت ماه قرارداد مشابهی با شرکت ساراس برای فروش روزانه ۳۵ تا ۶۰ هزار بشکه نفت امضا شده بود.

اخیراً خبرگزاری رویترز، گزارش داد که صادرات نفت ایران به اروپا در ماه جاری (دسامبر) به ۷۶۷ هزار بشکه در روز رسید. این رقم پیش از تحریم‌ها ۶۰۰ هزار بشکه بود.

البته پس از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲، اروپا واردات نفت از ایران را متوقف کرد، اما شرکت انی کماکان بخاطر تسویه بدهی ایران از بابت توسعه میدان دارخوین، به‌صورت محدود نفت خام از این کشور وارد می‌کرد.

اخیراً محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل و عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران نیز اعلام کرد که صادرات نفت ایران به اروپا به روزانه ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است.

به گزارش رویترز، ایتالیا در ماه جاری روزانه ۱۹۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد. البته این رقم برای ماه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد، از طرفی ایران به غیر از فروش نفت به شرکت‌های اروپایی در قالب قراردادهای یکساله، تک‌محموله‌های نفتی نیز می‌فروشد.

خبرگزاری مهر دربارهٔ جزئیات قرارداد با شرکت انی نیز گفته است که صفرعلی کرامتی، معاون مدیر در بازاریابی و عملیات نفت خام امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، با تأیید امضای قرارداد یک‌ساله فروش نفت با شرکت انی ایتالیا گفته است: «بر اساس توافق انجام‌گرفته، ۱۴٫۵ درصد از ارزش محموله‌های صادراتی به این شرکت ایتالیایی بابت تسویه سرمایه‌گذاری‌های انجام‌گرفته در فاز یک و دو میدان نفتی دارخوین خواهد بود.»

این مقام مسئول همچنین تأکید کرد که ۸۵٫۵ درصد ارزش محموله‌های نفت صادراتی ایران به انی ایتالیا هم به صورت نقد دریافت خواهد شد.

XS
SM
MD
LG