لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

مسئول روابط عمومی سپاه: آمار قطع نخاع ۸۳۰ نفر نادرست است


رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران
رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران

مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهارات منتشر شده به نقل از فرمانده سابق سپاه استان تهران درباره «قطع نخاع» شدن بیش از ۸۳۰ نفر در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را «نادرست» دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رمضان شریف روز یک‌شنبه، ۱۹ بهمن، گفت که این آمار شامل «تمامی مصدومان و مجروحان هشت‌ماهه» اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «از سرپایی تا جراحت‌های عمیق» است.

خبرگزاری فارس روز شنبه ۱۸ بهمن به نقل از حسین همدانی، فرمانده سابق سپاه استان تهران، خبر داده بود که بیش از ۸۳۰ نفر در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «قطع نخاع» شده‌اند.

روز یک‌شنبه اما، مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود به گفته او «ذوق‌زدگی رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب» و واکنش آنان در قبال انتشار این آمار را «مضحک» خواند.

آقای شریف در عین حال اضافه کرد: «همواره انتظار ما از مسئولینی که در قبال این گونه موارد به اظهار نظر و نقل خاطره می‌پردازند این بوده‌است که به طور شفاف، دقیق و مستند سخن بگویند.»

وی تصریح کرد: «در عین حال از رسانه‌ها نیز انتظار داشته‌ایم که در نقل سخنانی که می‌تواند دستاویز دشمن و رسانه‌های بیگانه برای هجمه رسانه‌ای و عملیات روانی علیه ملت ایران قرار گیرد دقت لازم را در نظر گیرند.»

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ساعاتی پس از انتشار سخنان آقای همدانی، بخش‌هایی از سخنان وی که به «قطع نخاع» شدن از ۸۳۰ نفر در جریان راهپیمایی‌های اعتراضی سال ۸۸ اشاره داشت را حذف کردند.

درباره تعداد کشته‌ها و مجروحان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و همچنین هویت آنان آمارهای متفاوتی از سوی حکومت جمهوری اسلامی و مخالفان ارائه شده‌است.

وب‌سایت ندای سبز آزادی، پیش از این از کشته شدن حداقل ۷۲ نفر و مجروح شدن شدید حداقل ۱۶۰ نفر در جریان راهیپمایی‌های اعتراضی در این سال خبر داده بود.

این آمار مربوط به دوره فعالیت «کمیته پیگیری امور آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات» است که توسط میرحسین موسوی و مهدی کروبی، تشکیل شده بود.

اعضای این کمیته از جمله مرتضی الویری و محمدرضا مقیسه درسال ۸۸ دستگیر شدند و اطلاعات موجود در این کمیته نیز توسط ماموران وزارت اطلاعات ضبط شد.

در مقابل این اظهارات، برخی از نمایندگان مجلس و افراد نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی گفته‌اند که در جریان اعتراضات سال ۸۸ تعدادی از نیروهای بسیجی و همچنین مردم عادی نیز کشته و مجروح شده‌اند.

غلامعلی حداد عادل، نماینده تهران در مجلس آذر ماه سال ۸۸ گفته بود که ۳۷ نفر در حوادث پس از انتخابات کشته شده‌اند، که ۲۰ نفر از آن‌ها بسیجی بوده‌اند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز اسفند ۹۱ گفته که یکی از ماموران این نیرو در جریان اعتراض‌های سال ۸۸ قطع نخاع شده‌است.

XS
SM
MD
LG