لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

دستور روحانی به چهار عضو دولت «برای بررسی مضرات پارازیت»


محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از دستور رئیس‌جمهور به چهار عضو دولت برای بررسی مضرات پارازیت خبر داد؛ پیش از این گزارش‌هایی در مورد سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها منتشر شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود واعظی روز یک‌شنبه ۹ آذر گفت: «به هر حال پارازیت‌ها اگر از حد مشخصی بیشتر شوند می‌توانند مضراتی به دنبال داشته باشند که البته برخی از بخش‌های این پارازیت‌ها تحت نظارت ما نیست و برای آن که بتوان آنها را کنترل کرد لازم است که این بخش‌ها هم تحت نظارت ما در بیایند.»

به گزارش خبرگزاری فارس وی در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران در مورد مضرات پارازیت گفت: «رئیس‌جمهور به دو وزیر بهداشت و رفاه اجتماعی و رؤسای سازمان محیط زیست و انرژی اتمی دستور بررسی این موضوع را داده است.»

لینک مستقیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در این رابطه از ارسال گزارش مشترک ۵ وزارتخانه و سازمان دولتی درباره پارازیت‌ها به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خبر داد و گفت که بخشی از پارازیت‌ها «تحت نظارت» این وزارتخانه نیست.

محمود واعظی در پاسخ به پرسشی در مورد ضررهای پارازیت گفت: «اگر منظور شما از پارازیت در حوزه مخابرات و موبایل است که تحت کنترل سازمان تنظیم مقررات رادیویی قرار دارد، اما در مورد پارازیت‌های دیگر رئیس‌جمهور دستور داده تا با همکاری وزارت بهداشت، رفاه، سازمان محیط زیست و سازمان انرژی اتمی بررسی شود.»

وی اضافه کرد: «در جلسات متعددی که با سازمان تنظیم مقررات برگزار شده، در مناطق مختلف تهران، کارشناسان حاضر شده و گزارشی تهیه کردند که به رئیس‌جمهور تقدیم شده‌است و نتیجه آن به زودی اعلام خواهد شد.»

ارسال پارازیت بر روی ماهواره‌ها با هدف جلوگیری از دریافت برخی شبکه‌ها توسط مردم از سال ۸۰ توسط جمهوری اسلامی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

سازمان بین‌المللی مخابرات، وابسته به سازمان ملل متحد، در کنفرانس اخیر خود در شهر بوسان کره جنوبی با صدور قطعنامه هشدارآمیزی از دولت‌های عضو خود خواسته‌است تا محدودیت‌های فنی و استانداردهایی را که برای انتشار امواج الکترومغناطیسی از نظر سلامتی مردم تصویب شده رعایت کنند.

سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۰ مهر، با تایید «سرطان‌زا» بودن امواج پارازیت، از کمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت‌ها درخواست کرده بود تا از «روش‌های دیگری» برای مقابله با به گفته این سازمان «تهاجم فرهنگی» استفاده شود.

مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری، نیز در آبان ماه از طرح شکایتی درباره آسیب‌زا بودن پارازیت‌ها خبر داده و گفته بود که دادسرای تهران دستور رسیدگی به شکایتش را صادر کرده‌است.

درباره تاثیرات جانبی پارازیت‌ها، تاکنون گزارش‌های متعددی در رسانه‌های ایران منتشر شده‌است.

پس از توفان خردادماه در تهران که خسارات زیادی بر جای گذاشت، سازمان هواشناسی ایران در گزارشی به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به دلیل پارازیت‌ها نتوانسته بود این توفان را پیش‌بینی کند.

براساس قانونی که در سال ۱۳۷۳ به تصویب مجلس ایران رسیده استفاده از ماهواره در ایران ممنوع است و نیروی انتظامی شهرهای مختلف کشور، در مقاطع زمانی متعدد، عملیات‌های مختلفی را برای جمع‌آوری تجهیزات دریافت ماهواره از منازل مردم انجام می‌دهد.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران مرداد ماه در گزارشی اعلام کرده بود که قانون منع استفاده از ماهواره کارآیی و اثربخشی خود را از دست داده و تلاش‌های صورت گرفته برای تصویب قانون جدید نیز به دلیل فقدان سیاست واحد به شکست انجامیده‌است.

XS
SM
MD
LG