لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

ایران در اجلاس پاریس: چهار درصد از گازهای گلخانه‌ای خود می‌کاهیم


 معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران
معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران

رئیس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید به اجلاس جهانی اقلیمی پاریس اعلام کرده‌است که ایران، به طور غیرمشروط، طی پانزده سال آینده «چهار درصد» از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود خواهد کاست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معصومه ابتکار که برای شرکت در اجلاس سران تغییرات آب و هوایی عازم پاریس شده‌است روز دوشنبه ۹ آذر افزود که «به این اجلاس اعلام شده است که در صورت رفع کامل تحریم‌ها و همکاری‌های بین‌المللی این رقم به دوازده درصد افزایش خواهد یافت.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه تعهد غیرمشروط ایران در کاهش چهاردرصدی آلودگی‌های ناشی از گازهای گلخانه‌ای برای یک دوره پانزده ساله، تا سال ۲۰۳۰ عنوان شده‌است.

این تعهدات بخشی از برنامه مکتوب دولت ایران است که به گفته معصومه ابتکار «براساس هماهنگی‌های دستگاه‌های مختلف و تصمیم دولت ایران» تنظیم شده‌است.

استفاده از سوخت‌های فسیلی در آلودن هوای جهان و تولید گازهای گلخانه‌ای نقش مخربی دارد و چین و آمریکا به‌ویژه متعهد به کاربرد سوخت‌های غیرفسیلی شده‌اند.

در وضعیت کنونی، چین با سهم ۲۴ درصدی، آمریکا با سهم ۱۵٫۵ درصدی، ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا با سهم ۱۰٫۸ درصدی و هند با سهم ۶٫۴ درصدی، در تولید گازهای گلخانه‌ای، از آلوده‌کنندگان اصلی هستند.

روسیه، ژاپن و برزیل در جایگاه پنجم، ششم و هفتم در ایجاد نقص اقلیمی هستند. اما ایران نیز با سهم ۱٫۶ درصدی در این نارسایی اقلیمی سهیم است.

خانم ابتکار که به عنوان نماینده ایران در اجلاس آب و هوایی پاریس حضور یافته، تأکید کرده که شرایط جنگی خاورمیانه و کربن‌های پراکنده در فضای منطقه که ناشی از کاربرد اسلحه است، باید از سوی نهادهای بین‌المللی مدافع محیط زیست محاسبه و برای غلبه بر خطرات آن راهکارهایی پیشنهاد شود.

به گفته نماینده ایران در اجلاس، «عواقب ناشی از صنایع جنگی بر محیط زیست بسیار مخرب بوده ولی تا حال جامعه جهانی به آن توجه کافی نکرده‌است».

۱۸۳ کشور از میان ۱۹۵ عضو سازمان ملل متحد که در اجلاس تحولات اقلیمی پاریس حضور دارند، در این همایش یازده‌روزه، به‌ویژه کاهش آلودگی‌های ناشی از گازهای گلخانه‌ای و راهکارهای پاک کردن کره زمین برای نسل‌های بعدی بشری را بررسی می‌کنند.

در دستور کار هیئت‌های کارشناسی کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس پاریس از جمله این موضوع‌ها قرار دارد: کنترل گرمایش زمین و عقوبت‌های ناشی از آن و به‌ویژه خشکسالی‌ها، اثرات مخرب فناوری‌ها که به‌خصوص کشورهای پیشرفته و صنعتی بر وضعیت اقلیمی جهان گذاشته‌اند، بحران‌های منطقه‌ای و محلی و مسئولیت‌ناپذیری کشورهای ضعیف در امر محیط زیست که به آسیب‌های جبران‌ناپذیر به شرایط زیست‌محیطی جهان منجر شده، و بهره‌گیری بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد.

تحریم‌های سال‌های گذشته علیه ایران، این کشور را از فناوری‌های به‌روزشده بسیاری که می‌تواند در عرصه مبارزه با آلودگی‌های محیط زیست نقش مهمی داشته باشد، محروم کرده‌است.

همایش پیشین اقلیمی در سال ۲۰۰۹ در کپنهاگ نتایج درخشانی برای جهان نداشت.

در آستانه اجلاس جدید پاریس، هزاران مدافع و فعال محیط زیست در خاور دور، اقیانوسیه و اروپا تظاهرات کرده و خواهان اتخاذ راهکارهای مؤثر از سوی رهبران در پاریس شدند.

XS
SM
MD
LG