لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

سالانه «بیش از ۵۰۰ میلیون تن گاز گلخانه‌ای» در ایران تولید می‌شود


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید که تقریباً سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون تن گاز گلخانه‌ای معادل دی اکسید کربن در ایران منتشر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه این روند انتشار کربن تا سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ سالانه به دو میلیارد تن برسد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی رجبی چهارشنبه چهارم شهریورماه اعلام کرد که در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای ایران وضعیت مناسبی ندارد، دنیا هم در حال برنامه‌ریزی و حرکت به سمت کاهش گازهای گلخانه‌ای است که ایران هم باید بر این اساس متعهد به اجرای برنامه‌هایی در این راستا باشد تا انتشار این گازها را کاهش دهد.

پیشتر در پاییز سال گذشته محمدحسین اردشیری مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت ایران اعلام کرده بود که اگر ایران تولید گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۲۰، حدود پنج سال دیگر، کاهش ندهد، ممکن است بابت آلوده کردن جهان مجبور به پرداخت عوارض و مالیات شود.

این مقام مسئول در وزارت نفت یادآور شده بود که ایران در رتبه هفتم انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان قرار دارد.

او با اشاره به برخی اقدامات وزارت نفت، بویژه در خلیج فارس برای کاهش تولید این گازها، افزوده بود که اقدامات کشورها تا سال ۲۰۲۰ در این زمینه داوطلبانه خواهد بود٬ اما بعد از آن مشمول جرايمی مانند ماليات بستن به نفت و امثال آن می‌شود و شايد مشکلات رعایت نکردن پروتکل‌های جهانی محیط زیستی «کمتر از مشکلات انرژی هسته‌ای نباشد».

کاهش ضریب شدت مصرف انرژی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

به غیر از مشکل جریمه و مصرف بالای سوخت، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، زیان سالانه آلودگی هوا در ایران به ۱۴ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

ایران اخیراً اعلام کرد که سالانه نزدیک به دو میلیارد بشکه معادل نفت خام انرژی مصرف می‌کند. بر اساس گزارش بانک جهانی، شدت مصرف انرژی (نسبت واحدی از انرژی بر واحدی از تولید ناخالص داخلی) دو برابر متوسط جهانی است.

اکنون آقای رجبی می‌گوید که «اگر بتوانیم تا سال ۱۴۰۰ یک سری برنامه‌ها را در راستای کاهش آلودگی هوا پیش ببریم، تقریباً ۵۰ درصد از ضریب شدت مصرف انرژی را کم کرده‌ایم که این رقم معادل پنج میلیارد بشکه نفت خام است و کار معادل هزار و ۸۰۰ میلیون تن انتشار دی کسید کربن کشور را کاهش می‌دهد».

درباره عوامل آلودگی هوا، مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها و بنزین بی‌کیفیت در خودروها دو عامل اساسی معرفی شده است. نیروگاه‌های برقی ایران با راندمان پایین ۳۷ درصدی، حدود ۴۰ درصد در آلودگی هوای کشور سهم دارند.

نیروگاه‌های ایران سال گذشته ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز و ۲۰ میلیارد لیتر مازوت و گازوئیل مصرف کرده‌اند. از طرفی ایران تاکنون تنها موفق به توزیع بنزین استاندارد در چند کلانشهر کشور شده است.

رجبی درباره نیروگاه‌ها گفت که مازوت یکی از سوخت‌های بسیار آلاینده است که در نیروگاه‌های کشور استفاده می‌شود و دولت باید تمام نیروگاه ها از گاز به جای مازوت استفاده کنند.

به گفته وی بر اساس مصوبه دولت، وزارت نفت موظف شده در یک زمان‌بندی ۳۶ ماهه نسبت به توزیع سوخت یورو ۴ برای بنزین و یورو ۵ برای گازوئیل در کشور اقدام کند که در حال برنامه‌ریزی و اجرا است.

رجبی همچنین می‌گوید که اکنون ۴۵۰ هزار موتورسیکلت در کشور تولید می‌شود که ۹۵ درصد آنها کاربراتوری با استاندارد یورو ۳ هستند و فقط ۵ درصد انژکتوری هستند، توانایی آلایندگی یک موتورسیکلت برابر ۴ تا ۶ خودرو است.

XS
SM
MD
LG