لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

درخواست صدها روزنامه‌نگار از قوه قضائیه برای آزادی یاشار سلطانی


یاشار سلطانی، مدیر مسئول وب‌سایت «معماری نیوز»
یاشار سلطانی، مدیر مسئول وب‌سایت «معماری نیوز»

بیش از ۷۰۰ روزنامه‌نگار و خبرنگار از ده‌ها نشریه و خبرگزاری در نامه سرگشاده‌ای خطاب به مقام‌های قوه قضائیه خواستار آزادی یاشار سلطانی، مدیر مسئول وب‌سایت «معماری نیوز» شدند.

به گزارش روز شنبه (اول آبان) خبرگزاری ایلنا، در این نامه از مقام‌های قضایی خواسته شده آقای سلطانی را «از طریق توسل به راهکارهای قانونی آزاد» کرده و سپس به «اتهامات» وی رسیدگی کنند.

یاشار سلطانی، مدیرمسئول «معماری‌نیوز»، وب‌سایت افشاکننده واگذاری املاک شهرداری تهران، روز شنبه ۲۷ شهریور، پس از مراجعه به دادسرا بازداشت شد و همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد.

درخواست ۴۰ تشکل دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف ایران، سازمان گزارشگران بدون مرز، کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران و برخی نمایندگان مجلس مبنی بر آزادی آقای سلطانی نیز تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

در وب‌سایت معماری نیوز و برخی رسانه‌های دیگر تصاویری از نامه سازمان بازرسی کل کشور منتشر شده با این مضمون که شهرداری تهران در اقدامی «غیرقانونی» ۲۰۰ ملک متعلق به این شهرداری را «به قیمت غیرواقعی» و «بسیار پایین» همراه با «۵۰ درصد» تخفیف و در قسط‌های «۶۰ ماهه» به برخی مدیران این نهاد و افراد دیگر وابسته یا نزدیک به شهردار تهران فروخته است.

یاشار سلطانی روز چهارم مهرماه از سوی دادستان با اتهام جدید «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده با هدف برهم زدن امنیت کشور» مواجه شده است.

قوه قضائیه همچنین روز ۱۴ شهریور دو خبرگزاری موج و برنا، و چند وب‌سایت خبری از جمله پویش، ۹ صبح و پرشین خودرو را به دلیل «شکایت در مراجع قضایی» مسدود کرده بود. خبرگزاری برنا روز ۲۰ شهریور رفع فیلتر شد، اما بقیه این وب‌سایت‌ها همچنان مسدود هستند.

نامه روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای برای آزادی مدیر مسئول وب‌سایت فیلترشده «معماری‌نیوز» هم تازه‌ترین این درخواست‌ها است.

در این نامه از مقام‌های قوه قضائیه همچنین درخواست شده در این پرونده «به ادعای هر دو سوی موضوع توأمان و همزمان رسیدگی» کرده و سپس حکم صادر کنند.

از محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و برخی اعضای شورای شهر تهران به عنوان شاکیان پرونده یاشار سلطانی نام برده می‌شود.

گزارش شده که شاکیان معتقدند گزارش‌های وب‌سایت «معماری‌نیوز» دربارهٔ واگذاری «غیرقانونی» ۲۰۰ ملک متعلق از سوی شهرداری تهران به مدیران و برخی افراد «مخدوش» است.

روزنامه‌نگاران نیز در نامه خود در واکنش به این شکایات نوشته‌اند قوه قضائیه پس از بررسی نحوه اطلاع‌رسانی یاشار سلطانی در صورت اثبات «خلاف واقع» بودن گزارش‌ها دربارهٔ واگذاری املاک شهرداری تهران «با وی به عنوان نشر اکاذیب و افترا برخورد قضایی» کنند.

امضاءکنندگان این نامه همچنین نوشته‌اند هدف از تلاش‌ها و فعالیت‌های آن‌ها «بازگرداندن شفافیت» و «کمک به نهادهای نظارتی و قضایی» است و آزادی آقای سلطانی «به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران آسودگی خاطر» خواهد داد.

در این نامه آمده یکی از نتایج «آسودگی خاطر» روزنامه‌نگاران، «مستحکم‌تر» شدن «سنگر سربلند کشور در مواجهه با نااهلان» خواهد بود.

در بخش دیگری از این نامه به «رسانه‌های بیگانه» اشاره شده که «همیشه مترصد فرصتند تا با سوءاستفاده از آن، سیاست‌های سلطه‌جویانه خود را پیگیری کنند.»

روزنامه‌نگاران امضاءکننده این نامه نوشته‌اند که «فرصت‌طلبان، قصور ما را مغتنم می‌شمارند» اما «ما به جوسازی معاندان قسم‌خورده ایران نیز وقعی نمی‌نهیم.»

این نامه افزوده روزنامه‌نگاران تلاش برای رفع ابهامات در اجرای قانون را «بیش و پیش از آنکه آب ریختن به آسیاب دشمن تلقی» کنند، «بستن دست‌های کثیف دشمن در توطئه ایران‌هراسی» ارزیابی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG