لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

درخواست نمایندگان مجلس: لغو کامل تحریم‌ها بلافاصله بعد از توافق


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی

همزمان با مذاکرات سه‌جانبه هسته‌ای ایران با آمریکا و اتحادیه اروپا در مسقط، پایتخت عمان، بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس ایران با صدور بیانیه‌ای بر پنج خواسته خود پافشاری کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نامه که در جلسه علنی یک‌شنبه ۱۸ آبان مجلس منتشر شده «لغو کامل تحریم‌ها اعم از هسته‌ای و غیر آن بلافاصله بعد از انجام توافق» نخستین بند از پنج خواسته این نمایندگان مجلس است.

این نمایندگان هم‌چنین خواستار آن شدند که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران «عدم پذیرش هرگونه محدودیت در تحقیق و توسعه غنی‌سازی»، و «استمرار بهره‌برداری از تاسیسات هسته‌ای فردو» را در مذاکرات هسته‌ای «مدنظر» داشته باشد.

این نمایندگان مجلس ایران همچنین خواستار «توسعه و ارتقای چرخه سوخت هسته‌ای در حوزه تامین و تولید سوخت مورد نیاز تاسیسات هسته‌ای... و تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه هسته‌ای بوشهر در حداکثر سقف زمانی ۵ سال و استمرار آن تا تامین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای براساس قانون مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی» شده‌اند.

«عدم پذیرش هرگونه محدودیت در تحقیق و توسعه غنی‌سازی و سایر فعالیت‌های تحقیقاتی چرخه سوخت هسته‌ای و نیز در مکان، حجم و ذخایر مواد غنی شده مورد نیاز در کشور دیگر» سومین خواسته مطرح شده در بیانیه بیش از۲۰۰ نماینده مجلس ایران است.

درخواست‌های این نمایندگان مجلس ایران در حالی مطرح شده‌است که دو موضوع «غنی‌سازی و چگونگی رفع تحریم‌ها» از محورهای اصلی اختلاف بین ایران و گروه ۱+۵ است.

بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس ایران در ادامه بیانیه خود همچنین خواستار «منع هرگونه بازرسی، نظارت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراتر از توافقنامه معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» شده‌اند.

«حفظ ماهیت و فعالیت‌های مرتبط با راه‌اندازی و بهره‌برداری از رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک حداکثر در بازه زمانی ۲ سال و استمرار بهره‌برداری از تاسیسات هسته‌ای فردو» آخرین و پنجمین خواسته مطرح شده در نامه این نمایندگان مجلس ایران است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۶ تیر ماه «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ برشمرده بود.

پس از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی «قریب به اتفاق نمایندگان» مجلس ایران ۲۵ تیر در بیانیه‌ای خواستار آن شده بودند که این نظرات آقای خامنه‌ای در مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت بزرگ جهانی «لحاظ» شود.

همزمان با بیانیه ۲۰۰ نماینده مجلس ایران، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: «احتمال اینکه خروجی مذاکرات عمان نوعی توافق باشد منتفی نیست اما به هیچ وجه نمی‌شود پیش‌بینی خوشبینانه‌ای ارائه کرد که همه چیز در عمان به پایان خواهد رسید.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای بروجردی اضافه کرد: «اگر توافق حاصل نشود صورتحساب آن را حتماً باید به پای آمریکا نوشت که احتمال دارد چارچوب منطقی توافق را نپذیرد.»

ظریف: غرب نباید خط قرمزهای ساختگی مطرح کند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز روز یک‌شنبه طرف‌های غربی مذاکرات هسته‌ای را به درک سیاسی لازم برای رسیدن به توفق جامع فرا خواند و گفت: «این هدف، با نشان دادن صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به دست می‌آید، نه اینکه آنها خط قرمزهای ساختگی را مطرح کنند.»

وی اضافه کرد: «مذاکره‌کنندگان غربی باید متوجه شوند که تحریم‌ها تاثیری نداشته و فایده‌ای نیز برای آنها ندارد و توهمی بیش نیست و صرفاً یک مانع است.»

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۸ آبان گفته بود که جهان در هفته‌های پیش روی خواهد فهمید که آیا ایران می‌تواند «تصمیم‌های سخت» مورد نیاز برای توافق هسته‌ای را اتخاذ کند یا نه.

افخم: تحریم مجدد برخی نهادهای ایرانی «سؤال‌برانگیز» است

در همین حال، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز یک‌شنبه ۱۸ آبان اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم مجدد برخی نهادهای ایرانی را «پافشاری غیرمتعارف» توصیف و این اقدام را «سؤال‌برانگیز» خواند.

اتحادیه اروپا در تصمیم جدید خود که مورد تایید وزرای خزانه‌داری و دارایی کشورهای این اتحادیه در نشستی در بروکسل قرار گرفت سه موسسه و یک سرمایه‌دار ایرانی را بار دیگر وارد فهرست تحریم‌های اروپایی کرده و آنها را مشمول توقیف حساب‌های مالی و ممنوعیت ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا کرد.

XS
SM
MD
LG