لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

پرونده روزنامه «رویش ملت» به دادگاه رفت؛ کیهان تذکر گرفت


روزنامه «رویش ملت» روز ۱۸ مهر در تیتر یک خود نوشت: «سرتیپ حسین همدانی در سوریه کشته شد».
روزنامه «رویش ملت» روز ۱۸ مهر در تیتر یک خود نوشت: «سرتیپ حسین همدانی در سوریه کشته شد».

چند روز پس از کشته شدن حسین همدانی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در سوریه، روزنامه «رویش ملت» به خاطر عنوانی که برای درج خبر کشته شدن وی استفاده کرده‌ بود تذکر گرفت و پرونده این روزنامه به دادگاه ارجاع شد.

حسین همدانی که پنج‌شنبه شب ۱۶ مهر در حومه شهر حلب کشته شد در دوران سرکوب جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و روز عاشورای آن سال، فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله تهران را بر عهده داشت.

روز ۱۸ مهر ماه، قریب به اتفاق روزنامه‌ها از عنوان «شهادت» برای مرگ حسین همدانی استفاده کردند اما روزنامه «رویش ملت» به مدیر مسئولی حکمت‌الله موسوی در تیتر یک خود نوشت: «سرتیپ حسین همدانی در سوریه کشته شد».

حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه روز دوشنبه ۲۰ مهر خود اعلام کرد که تیتر و محتوای صفحه اول روزنامه «رویش ملّت» در ۱۸ مهر ماه درباره حسین همدانی «مصداق بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات تشخیص داده شد و مقرر شد به روزنامه تذکر داده شود و پرونده آن به دادگاه ارجاع شود».

در بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات «افتراء به مقامات، نهادها، ارگان‌ها و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد از جمله مصادیق نقض‌کننده حدود آزادی مطبوعات» عنوان شده که با عبارت «اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی» در این ماده توضیح داده شده‌ است.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشتر در این زمینه به ایرنا گفته بود که روزنامه «رویش ملت» با به‌کار بردن لفظ «کشته شد» برای این خبر، حرکت و رفتاری «غیرفرهنگی و غیررسانه‌ای» داشته که «به هیچ‌وجه با اهداف کلان کشور سازگار نیست» و افزود که «در اولین نشست هیات نظارت بر مطبوعات درباره این نشریه تصمیم‌گیری خواهد شد».

تذکر به کیهان

بنا بر اعلام دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات در این جلسه همچنین برخی عبارت‌های مندرج در مطلبی با عنوان «نمایندگان فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند» در صفحه ۱۰ روزنامه کیهان چاپ ۹ مهرماه نیز مشمول بند ۸ ماده ۶ دانسته شد و مقرر شد به این روزنامه تذکر داده شود.

دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات درباره علت این تذکر به روزنامه کیهان توضیح بیشتری نداده‌ است.

رجوع به مطلب یادشده با آن عنوان در صفحه ۱۰ روزنامه کیهان چاپ ۹ مهر، نشان می‌دهد که این مطلب گزارشی است از نشست علنی هشتم مهر مجلس شورای اسلامی.

در بخشی از این گزارش آمده‌است که بهرام بیرانوند، نماینده بروجرد، در این جلسه در تذکری شفاهی، از دست دادن محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: «دقیقاً زمانی که صدها حاجی ایرانی به واسطه جنایت سعودی به آغوش مرگ خفتند یا مفقود شدند، ظریف بطور اتفاقی خود را به آغوش اوباما رساند».

در ادامه گزارش کیهان آمده‌ است: «وی با بیان اینکه آقای ظریف غلط زیادی کرده‌ است، گفت: اگر به عنوان وزیر خارجه این خطا را انجام داده، باید بداند از چارچوب اختیاراتش تخطی کرده‌ است و باید مجازات شود، اگر به عنوان یک شخص عطش روبوسی با اوباما و کری را دارد، از سمت خود استعفا نموده و مقابل خانه کری و اوباما بساط کند».

XS
SM
MD
LG